Saturday, January 30, 2010

Tempah besi buruk RM840,000 dapat arang, tanah

KUALA LUMPUR 30 Jan 2010 – Seorang ahli perniagaan mengalami kerugian apabila hanya menerima arang dan tanah selepas dia menempah sejumlah besi buruk yang bernilai hampir RM840,000 dari Manila, Filipina baru-baru ini.

Lelaki itu yang menjalankan perniagaan memproses besi buruk di Sungai Besi, datang ke Manila pada 8 Januari lalu untuk membeli besi buruk seberat kira-kira 151,000 kilogram.

Setelah membayar RM837,500 untuk pembelian itu, penghantaran tempahan tersebut yang menggunakan lapan buah kontena, sepatutnya tiba di Pelabuhan Klang kelmarin.

Mangsa dikatakan hanya menyedari dirinya tertipu semalam apabila mendapati dua daripada kontena yang tiba itu bukan berisi besi buruk, sebaliknya penuh dengan muatan arang dan tanah.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghany ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kes itu.

Menurutnya, mangsa membuat laporan di Balai Polis Salak Selatan semalam dan polis membuka siasatan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

No comments:

Post a Comment