Thursday, January 21, 2010

4 pegawai kerajaan ditahan

Oleh THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com

PUTRAJAYA 21 Jan 2010 – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menahan empat lagi pegawai kerajaan berhubung amalan rasuah dalam sindiket curi dan penyeludupan pasir di dua buah negeri.

Tiga daripada mereka ditahan di Pahang dan seorang di Johor, menjadikan jumlah tangkapan berhubung kes penyeludupan pasir meningkat kepada 38 orang.

“SPRM berharap semua pihak akan terus menyokong kita dalam usaha membanteras jenayah rasuah,” kata suruhanjaya itu dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini.

Kenyataan itu menyebut, daripada 34 orang yang ditahan sebelum ini, 20 orang telah ditahan reman antara empat hingga tujuh hari manakala selebihnya dilepaskan dengan jaminan SPRM.

“Mereka telah dilepaskan dengan jaminan SPRM setelah pernyataan percakapan mereka diambil,” menurut suruhanjaya itu lagi.

Semalam, Timbalan Ketua Pesuruhjaya Operasi SPRM, Datuk Mohd. Shukri Abdull mengumumkan, seramai 34 orang termasuk seorang pegawai khas dan setiausaha sulit ahli politik ditahan SPRM berhubung kes rasuah dalam penyeludupan pasir di beberapa negeri.

Suapan tersebut turut melibatkan tiga kes rasuah seks bertujuan memudahkan proses permohonan dan kelulusan mendapatkan pasir.

Setiap individu yang terlibat didakwa menerima nilai suapan antara RM500 hingga RM50,000.

Curi pasir: 4 lagi pegawai kerajaan ditahan SPRM

PUTRAJAYA: Empat lagi pegawai kerajaan, tiga di Pahang dan satu di Johor, ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes mencuri dan menyeludup pasir hari ini, menjadikan keseluruhan 38 orang ditahan sehingga kini.

Penahanan mereka diumumkan SPRM menerusi satu kenyataan media sebentar tadi.

Semalam, Setiausaha kerja seorang Exco Selangor dan setiausaha sulit seorang ahli politik adalah antara 34 orang yang ditahan SPRM kerana disyaki menerima sogokan serta rasuah seks berhubung kes mencuri dan menyeludup pasir di lima negeri.



Penahanan besar-besaran itu dibuat dalam beberapa siri operasi kelmarin dan semalam hasil risikan, intipan, pemantauan dan pemerhatian sejak April tahun lalu berikutan 410 maklumat awam yang diterima SPRM.

No comments:

Post a Comment