Saturday, January 16, 2010

APMM patahkan seludup benih kerang

LUMUT 16 Jan 2010 - Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Perak mematahkan cubaan menyeludup 156 tin berisi anak kerang bernilai RM40,000 di sebuah jeti nelayan, Batu 10, Sungai Tiram, dekat sini semalam.

APMM turut menahan dua lelaki berusia 40-an ketika sedang menjalankan kegiatan itu selain merampas sebuah lori yang dipercayai digunakan untuk mengangkut benih anak kerang itu ke luar.

Ketua Penguat Kuasa APMM Daerah Maritim 3 Lumut, Kapten Maritim Abdul Razak Lebai Omar berkata, operasi tersebut dijalankan kira-kira pukul 4 petang oleh tiga anggota yang diketuai Bintara Muda Maritim Mohd. Firdaus Redzwan.

"Setelah memantau sejak beberapa hari lalu, mereka terserempak dengan dua lelaki bersama sebuah lori dua tan sedang memindahkan benih kerang tersebut dari sebuah sampan ke dalam lori.

"Pemeriksaan pasukan itu menemui benih kerang yang dipercayai cuba diseludup menggunakan jalan darat di situ," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Abdul Razak berkata, kedua-dua lelaki itu ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Peraturan 3(1) Peraturan-Peraturan Perikanan (Pemuliharaan Kultur Kerang) 2002 .

Katanya, jika sabit kesalahan, mereka boleh dihukum denda tidak lebih RM20,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-duanya sekali.

No comments:

Post a Comment