Friday, January 29, 2010

Anasir jahat guna dokumen palsu mohon VOA, visa pelajar (29/1/10)

KUALA LUMPUR: Pengeluaran visa waktu ketibaan (VOA) dan visa pelajar yang tidak dikawal, khususnya kepada warga Afrika dan Asia Barat, dipercayai antara punca negara ini mudah ‘ditembusi’ rakyat asing, termasuk anasir jahat.



Difahamkan, ada antara mereka sanggup mengambil risiko menggunakan dokumen perjalanan palsu ketika memohon VOA semata-mata untuk memudahkan mereka keluar masuk negara ini, selain menyembunyikan tujuan sebenar kunjungan mereka.

Sumber memberitahu Berita Harian, dalam proses permohonan kedua-dua visa itu, memang sukar untuk dipastikan sama ada ia dimohon oleh pelancong dan pelajar yang sah, atau sekadar mengaburi identiti sebenar untuk kegiatan haram mereka.

“Ini yang menjadi masalah, sebab tiada kawalan terhadap pengeluaran kedua-dua visa itu, selain kelemahan dari segi pemantauan. Kita memang tidak tahu dalam ramai-ramai yang memohon itu, siapa sebenarnya pelancong dan pelajar sah.

“Kita percaya kesempatan ini yang digunakan rangkaian pengganas antarabangsa untuk keluar masuk Malaysia,” kata sumber itu.

Pada 21 Januari lalu, 42 lelaki dipercayai suspek pengganas ditahan di dua rumah di Kampung Sungai Chincin, Gombak dalam serbuan Pasukan Khas (Operasi/Antipengganas) Bukit Aman hasil maklumat risikan.

Bagaimanapun, 32 daripadanya dibebaskan tanpa syarat selepas disoal siasat, manakala 10 lagi, termasuk seorang rakyat tempatan ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Menurut sumber, kumpulan terbabit dipercayai menyalahgunakan visa masing-masing untuk memasuki negara ini secara sah, sekali gus memastikan pergerakan mereka tidak menimbulkan syak kepada pihak berkuasa.

“Kita percaya mereka sengaja memilih kampung itu kerana lokasinya agak terpencil, selain mempunyai komuniti Arab dan Afrika di situ. Ini satu kelebihan kepada mereka untuk melindungi kegiatan pengganas yang dilakukan,” katanya.

Sumber berkata, tidak semua suspek pengganas atau penjenayah antarabangsa boleh dikesan atau ditahan.

“Biasanya, Interpol akan memaklumkan kepada kita jika ada senarai individu dikehendaki mereka untuk pelbagai kes jenayah, termasuk kegiatan pengganas. Ia selalunya dimaklumkan kepada Interpol Malaysia di Bukit Aman.

“Namun, bagaimana kita mahu mengesan penjenayah atau pengganas jika mereka memalsukan identiti dan mengubah imej. Mereka pun bijak dan sentiasa mempunyai helah untuk mengelak dari ditangkap,” katanya.

Sementara itu, Kedutaan Syria di sini dalam satu kenyataan, semalam, mengesahkan sudah dimaklumkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) berhubung penahanan warganya dalam serbuan, Khamis minggu lalu lalu.

Kenyataan itu menyebut: “Kerajaan Syria memandang serius perkara ini dan akan bekerjasama sepenuhnya dengan pihak berkuasa di Malaysia dalam menjamin keselamatan dan kestabilan negara ini.”

Dalam kenyataan itu, Syria turut mengulangi pendiriannya menentang keganasan global.

No comments:

Post a Comment