Tuesday, March 9, 2010

Jawatankuasa banteras jenayah kolar putih ditubuhkan - Ismail Sabri

KUALA LUMPUR 9 Mac 2010 - Sebuah jawatankuasa khas dianggotai empat agensi kerajaan ditubuhkan dalam usaha membanteras jenayah kolar putih yang semakin berleluasa ketika ini.

Agensi tersebut adalah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Bank Negara Malaysia (BNM), Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman dan Suruhanjaya Sekuriti (SC).

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjelaskan, tujuannya bagi memastikan kerjasama antara agensi terlibat diselaraskan dan tiada pertindihan fungsi dalam menyiasat sesuatu kes yang dirujuk.

Katanya, proses penyiasatan sebelum ini dilakukan sendirian oleh sebuah agensi dan mengambil masa agak lama.

"Jika penyiasatan telah dirujuk kepada SSM dan mendapati diluar bidang kuasanya, pihak lain terpaksa mengambil kes itu dan perlu dimulakan semula.

"Ia seperti menembak seekor burung dengan menggunakan tiga peluru walaupun hanya memerlukan satu peluru saja," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Pertama Jawatan Kuasa Khas Membanteras Jenayah Kolar Putih di sini hari ini.

Melalui jawatankuasa khas ini, satu jawatankuasa kerja akan dibentuk dan dipengerusikan ketua pegawai eksekutif SSM, Datuk Azmi Ariffin yang mana setiap agensi akan diwakili pegawai masing-masing dalam bidang siasatan.

Dalam jawatankuasa kerja ini, semua agensi akan bertukar maklumat serta kepakaran menyiasat sesebuah kes supaya prosesnya lancar dan diselesaikan dengan segera.

Seterusnya, laporan siasatan akan dibawa kepada mesyuarat jawatankuasa khas yang diadakan setiap tiga bulan.

Ismail Sabri memberitahu, jawatankuasa ini juga akan mempelawa Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) untuk menjadi anggota kerana terdapat juga kes jenayah kolar putih berlaku dalam koperasi.

"Koperasi melibatkan ahli yang ramai dan sebarang penyalahgunaan kuasa memberi kesan yang besar kepada komuniti koperasi tersebut," jelasnya.

Pada masa sama, beliau menafikan penubuhannya adalah disebabkan kegagalan dan ketiadaan kerjasama antara agensi dalam menyelesaikan kes yang dirujuk.

"Siasatan masih dijalankan, tetapi ia secara mengejut dan ini boleh memberi kesan terhadap keputusan siasatan," katanya.

Tambahnya, jawatan kuasa ini akan turut mengadakan pelbagai program seperti kempen kesedaran, kursus kepada pegawai dan pelbagai lagi untuk memantapkan peranannya dalam mencapai matlamatnya.

No comments:

Post a Comment