Thursday, February 11, 2010

Seludup 38kg syabu RM9 juta guna pembalut teh Cina

KUALA LUMPUR 11 Feb 2010 - Taktik dua lelaki warga Singapura menyeludup keluar 38 kilogram syabu bernilai RM9 juta dengan membungkus dadah itu dengan pembalut teh Cina gagal, apabila mereka ditangkap di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang dekat sini.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Muhammad Sabtu Osman berkata, kedua-dua suspek berusia 35 dan 40 tahun yang bekerja sebagai jurujual telefon bimbit ditahan pada pukul 11.50 malam kelmarin.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan ke atas dua beg pakaian milik suspek, polis menemui 18 bungkusan diisytihar sebagai teh Cina tetapi mengandungi dadah syabu dipercayai cuba diseludup ke Manila, Filipina.

Katanya, siasatan lanjut, polis kemudian berjaya menangkap dua lelaki rakyat tempatan berusia 33 dan 48 tahun yang turut terlibat dalam sindiket sama di sekitar LCCT dan sebuah rumah di Cheras.

"Selain syabu, polis juga merampas pelbagai mata wang daripada suspek iaitu RM7,600, 40,050 peso dan 1,400 dolar Singapura.

"Suspek dipercayai dibayar 8,000 dolar Singapura untuk membawa dadah tersebut dan upah itu akan diberi setibanya mereka di Manila," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur di sini hari ini.

No comments:

Post a Comment