Tuesday, February 9, 2010

Dua beranak mengaku tidak bersalah tipu pelabur RM21j

KUALA LUMPUR 9 Feb 2010 - Dua beranak yang merupakan pengarah syarikat Island Red Cafe Franchise Sdn. Bhd. mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Ampang dekat sini hari ini, atas tiga tuduhan melanggar Akta Syarikat 1965 melibatkan kerugian lebih RM21 juta.

Teow Wooi Huat, 44, selaku pengarah eksekutif syarikat tersebut dan anak lelakinya, Teow Chee Chow, 21, sebagai pengarah syarikat masing-masing menghadapi tiga tuduhan yang sama.

Mereka didakwa dengan niat menipu telah memperdayakan 93 individu untuk membuat pelaburan dalam program 'Island Red Cafe' yang menyebabkan wang sejumlah RM1,040,400 dibayar kepada syarikat tersebut.

Pendakwaan dibuat mengikut Seksyen 366(3) Akta Syarikat 1965 dan boleh dihukum di bawah akta yang sama.

Bagi tuduhan kedua, mereka didakwa telah sengaja melanggar peruntukan Seksyen 15(1)(d) akta tersebut iaitu mempelawa orang awam untuk mendepositkan wang berjumlah RM21,320,100 ke dalam akaun syarikat itu bagi tujuan memasuki program 'Island Red Cafe' untuk tempoh lima tahun.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 27(8) Akta Syarikat 1965 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 27(8) akta tersebut.

Bagi tuduhan ketiga di bawah Seksyen 363(5) akta sama, mereka didakwa telah menawarkan kepada orang awam untuk membeli saham syarikat melalui program yang dikenali sebagai 'Program Island Red Cafe'.

Walhal sewaktu tawaran itu dibuat ia bukanlah perniagaan biasa yang menjalankan perniagaan jual-beli saham seperti yang dilarang di bawah Seksyen 363(3) akta tersebut.

Kesemua kesalahan itu didakwa dilakukan di antara 1 Januari 2008 dan 28 Februari 2009 di syarikat tersebut yang beralamat di 5M, Jalan Pandan Indah 1/23B, Pandan Indah di sini.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif SSM sendiri, Datuk Azmi Ariffin.

Azmi menawarkan jaminan sebanyak RM250,000 terhadap Wooi Huat dengan dua penjamin.

Bagaimanapun, setelah Hakim Noradidah Ahmad mempertimbangkan rayuan tertuduh, beliau menetapkan jaminan RM100,000 dengan dua penjamin.

Sementara itu, bagi Chee Chow yang didakwa bersubahat bersama bapanya dibenarkan ikat jamin RM80,000 dengan dua penjamin.

Ketika rayuan, Chee Chow mendakwa dia masih menuntut di sebuah kolej swasta tempatan dan tidak tahu mengenai pengurusan syarikat yang dikendalikan bapanya itu.

Noradidah turut mengingatkan kedua-dua tertuduh, sekiranya mereka gagal menjelaskan jaminan tersebut hari ini, mereka bakal ditempatkan di Penjara Sungai Buloh.

Beliau menetapkan 9 Mac ini sebutan semula kes bagi memberi peluang kepada tertuduh melantik peguam bela.

No comments:

Post a Comment