Tuesday, February 16, 2010

Jangan pandang ringan penipuan pelaburan

KUALA LUMPUR 16 Feb 2010 - Jangkaan Permodalan Nasional Berhad (PNB) mengenai peningkatan penipuan menerusi pelaburan tidak harus dipandang ringan kerana ia mungkin membawa kerugian besar kepada individu yang kurang berpengetahuan dan berilmu dalam bidang itu.

Kalangan penganalisis ekonomi berpendapat, langkah awal perlu diambil bagi memastikan penipuan seperti itu tidak berleluasa.

Pakar ekonomi, Tan Sri Dr. Ramon Navaratnam berkata, pendidikan merupakan jalan terbaik bagi mengatasi kelicikan penipu yang mengambil kesempatan terhadap kelemahan individu-individu tertentu.

"Saya rasa PNB perlu turun ke kampung-kampung bagi menyedarkan penduduk luar bandar mengenai bentuk pelaburan yang selamat dengan yang terang-terang menipu.

"Perbanyakkan cawangan PNB di kampung-kampung. Ia bukan sahaja akan menggalakkan mereka melabur malah penduduk luar bandar juga boleh membuat rujukan terhadap sebarang bentuk pelaburan yang mereka minati," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan PNB, Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman mengenai jangkaan itu yang dibuat berdasarkan peningkatan minat masyarakat khususnya di luar bandar terhadap bidang pelaburan.

Rektor Kolej Yayasan Melaka, Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam kesal kerana masyarakat negara ini masih belum belajar daripada kebanyakan kes penipuan yang didedahkan.

Katanya, penipuan seperti itu bukanlah sesuatu yang baru tetapi ia tidak dijadikan pengajaran untuk masyarakat lebih berhati-hati dalam memilih pelaburan.

"Terdapat individu merasakan diri mereka lebih bijak berbanding orang lain yang pernah 'terkena' dan itu membuatkan mereka yakin tidak akan tertipu.

"Malangnya, mereka tidak sedar betapa penipu itu jauh lebih cerdik. Mereka sudah terlebih dahulu membuat kajian tentang bagaimana mahu melepaskan diri daripada mangsa masing-masing juga dari segi perundangan," jelasnya.

Justeru beliau mengingatkan bakal pelabur agar memilih bank atau organisasi yang memang diketahui selamat walaupun ada di antaranya cuma memberi pulangan wang yang sedikit.

"Berhati-hatilah membuat pelaburan terutamanya melalui Internet. Dalam mana-mana pelaburan, tidak boleh ada teori atas angin. Pelaburan itu perlu dipastikan jelas dan barang yang didagangkan juga perlu dipastikan wujud," katanya.

Pensyarah Fakulti Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Haim Hilman Abdullah pula menjelaskan golongan penipu itu biasanya akan menyenaraikan testimoni daripada individu terawal menyertai pelaburan ditawarkan dengan cara memberi pulangan lumayan dan konsisten kepada mereka.

"Individu berkenaan pula tentunya berasa seronok dan akan memperkenalkan pelaburan itu kepada rakan dan saudara-mara mereka.

"Daripada situ pelaburan itu akan berkembang sehinggalah sampai satu ketika, apabila yang menipu itu mula mendapat keuntungan lumayan, para pelabur akan ditinggalkan tanpa diberi pulangan dijanjikan," katanya.

No comments:

Post a Comment