Tuesday, February 9, 2010

Bank Negara serbu STG

KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia mula menyiasat Semangat Teknologi Gagah Sdn Bhd (STG) dan syarikat yang berkaitan dengannya kerana disyaki menjalankan kegiatan mengambil deposit secara haram.

"Serbuan terhadap STG dan syarikat yang berkaitan dengannya dibuat pada 4 Februari lalu di premis syarikat di Kuala Lumpur and Selangor, berikutan aduan yang diterima daripada orang ramai," menurut bank pusat itu dalam satu kenyataan.

Syarikat disyaki menjalankan kegiatan pengambilan deposit secara haram yang melanggar subseksyen 25(1) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) dan subseksyen 4(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA).



Orang ramai diingatkan supaya berhati-hati dengan skim pengambilan deposit dan skim pelaburan yang ditawarkan melalui pelbagai saluran seperti Internet, panggilan telefon, atau seminar anjuran individu atau syarikat yang tidak diberikan lesen, diluluskan atau dibenarkan oleh Bank Negara.

Orang ramai boleh merujuk kepada senarai institusi berlesen yang dibenarkan untuk mengambil deposit di laman web Bank Negara Malaysia (www.bnm.gov.my).

Untuk pertanyaan lanjut, sila hubungi Bank Negara Malaysia di pusat perhubungan di BNMTELELINK (Pusat Perhubungan Pelanggan) di 1-300-88-5465 atau e-mel bnmtelelink@bnm.gov.my. - Bernama

No comments:

Post a Comment