Saturday, February 6, 2010

Kumpulan 'sedut' gas subsidi di Johor tumpas (6/2/10)

Oleh Umi Nadirah Abdul Rahman
uminadirah@bharian.com.my
JOHOR BAHRU: Bahagian Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Johor merampas 520 tong gas subsidi dengan nilai keseluruhan sebanyak RM40,000 dalam serbuan di sebuah premis di Kawasan Perindustrian Taman Tan Sri Yaakob, Skudai di sini, baru-baru ini.

Dalam serbuan jam 10.30 pagi itu, empat pekerja warga asing sedang melakukan kerja memindahkan gas subsidi daripada tong gas berisi 14 kilogram ke dalam tong gas berisi 50 kilogram di dalam premis kilang kosong berjaya melarikan diri.

Ketua Pegawai Penguatkuasa Negeri, Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Johor, Abdul Hamid Abu Bakar, berkata hasil risikan selama seminggu dan bantuan orang awam berkaitan penyimpanan gas LPG, pihaknya menyerbu sebuah premis disyaki tidak berlesen yang dipercayai menyimpan gas subsidi tanpa permit sah.



"Hasil serbuan mendapati terdapat 300 tong kosong dan 180 tong berserta gas berisi 14 kilogram selain 40 tong gas berisi 50 kilogram dengan anggaran nilai keseluruhan RM40,000.

"Siasatan awal juga mendapati, pemilik premis berkenaan turut menggunakan taktik kotor di mana setiap satu gas yang berisi 14 kilogram itu dikurangkan sebanyak dua kilogram kepada 12 kilogram sebelum dibekalkan kepada peruncit di sekitar bandar raya ini," katanya.

No comments:

Post a Comment