Sunday, May 2, 2010

Syarikat jualan langsung didakwa gagal agih keuntungan RM17 juta

KOTA BHARU 2 Mei 2010 - Seramai 1,000 pelabur dalam syarikat skim jualan langsung terkenal di Gua Musang, Kelantan mendakwa tertipu kerana tidak mendapat agihan keuntungan sebanyak RM17 juta seperti dijanjikan.

Pelabur-pelabur itu mendakwa syarikat yang diusahakan oleh seorang wanita berusia 34 tahun itu menghentikan pembayaran keuntungan perniagaan sejak Jun tahun lalu.

Menurut juruperunding yang dilantik oleh pelabur tersebut, Mohamad Salihin Abdul Jalil, seramai 102 mangsa telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Puteh sejak tiga bulan lalu.

''Hampir 80 peratus mangsa terdiri daripada penduduk Kampung Kubang Telaga, Gunong, Bachok dan mempunyai pertalian darah dengan wanita terbabit," katanya ketika mengunjungi pejabat Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Katanya, kebanyakan ahli syarikat jualan langsung itu terdiri daripada penoreh getah, petani, kakitangan kerajaan termasuk polis, bomba, tentera, guru dan doktor yang telah membuat bayaran antara RM1,000 dan RM100,000.

Mohamad Salihin berkata, pihaknya akan membawa kes itu ke muka pengadilan dan kini dalam proses melantik peguam bagi menuntut kembali hak mereka menerusi tindakan undang-undang.

Katanya, perbincangan yang dilakukan secara bersemuka dengan usahawan wanita itu juga menemui jalan buntu.

Wanita itu, katanya, memberikan alasan gagal menunaikan cek berjumlah RM17 juta untuk diagih-agihkan kepada ahli kerana pihak ibu pejabat syarikat jualan langsung itu enggan melepaskan wang tersebut.

Menurutnya lagi, pada tahun 2007, wanita berpangkat Royal Crown Manager itu menawarkan kepada penduduk kampung peluang melabur sebagai rakan kongsi untuk membina sebuah agensi syarikat jualan langsung di pekan Gua Musang.

Sementara itu, seorang mangsa berpangkat Diamond Sales Manager yang juga pembantu kanan kepada wanita terbabit, Norizan Mat Nor, 44, berkata, dia dan isteri melabur sebanyak RM207,000 sejak dua tahun lalu kerana yakin dan percaya perniagaan tersebut akan memberi keuntungan yang berterusan.

"Sejak pembayaran dihentikan, saya mengalami tekanan perasaan yang teruk kerana menerima cacian, penghinaan dan maki-hamun daripada peserta yang marah, kecewa dan tidak puas hati dengan kegagalan syarikat yang diterajui oleh wanita itu untuk meneruskan pembayaran.

"Di peringkat awal tahun 2007, saya menjual lori untuk mendapatkan modal dan apabila pembayaran dihentikan oleh syarikat, saya terpaksa mengeluarkan wang sendiri untuk membayar keuntungan ahli di bawah seramai 272 orang dengan bayaran RM481,570," katanya.
Dalam pada itu, Salihin menyeru mana-mana mangsa yang terlibat sama ada berada di negeri ini atau negeri lain supaya tampil membuat laporan polis atau menghubunginya di talian 014-5023523.

No comments:

Post a Comment