Thursday, May 13, 2010

Keretek RM500,000 dirampas

Oleh Nor Fazlina Abdul Rahim
nfazlina@bharian.com.my
2010/05/14
PUCHONG: Polis mematahkan cubaan mengedar 720 kotak besar rokok keretek bernilai kira-kira RM500,000, selepas menahan tiga lelaki dalam serbuan di sebuah kedai di Bukit Puchong, di sini, petang kelmarin.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Zainal Rashid Abu Bakar, berkata serbuan kira-kira jam 5 petang itu dilakukan sepasukan anggota selepas membuat intipan. Katanya, bertindak atas maklumat orang awam, pihaknya bergegas ke lokasi kejadian dan menunggu hampir 30 minit sebelum sebuah lori dinaiki tiga lelaki tempatan berusia 40-an. “Sebaik lori berkenaan sampai, polis mendapati semua suspek memunggah kotak besar ke dalam kedai dipercayai lokasi penyimpanan barang sebelum mena-han ketiga-tiga suspek termasuk pemandu lori.

“Hasil pemeriksaan terhadap premis berkenaan menemui 580 kotak besar mengandungi 100 kartun, 149 kotak kecil yang memuatkan 30 kartun rokok dan 30 kotak kecil di dalam lori berkenaan dengan anggaran nilai keseluruhan sebelum cukai RM500,000,” katanya kepada pemberita, di sini semalam.

Zainal Rashid berkata, rokok keretek yang dirampas terdiri daripada jenama Zen, Oki dan Sampo dipercayai mula mendapat permintaan di pasaran tempatan negara ini sejak beberapa bulan lalu.

Katanya, kes disiasat mengikut seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967 dan hasil rampasan termasuk lori yang digunakan dihantar ke Kastam Diraja Malaysia (KDRM) untuk tindakan lanjut.

No comments:

Post a Comment