Tuesday, May 4, 2010

Diesel seludup di R&R

Oleh Lum Chee Hong
bhnews@bharian.com.my
2010/05/05


PENGUATKUASA KPDNKK merampas 36 tong minyak diesel di R&R Seremban arah selatan, semalam.36 tong dirampas di hentian rehat dan rawat Seremban

SEREMBAN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Negeri Sembilan membongkar kegiatan penyeludupan diesel bersubsidi yang menjadikan kawasan rehat dan rawat (R&R) Seremban arah selatan di Lebuh Raya Utara-Selatan sebagai tempat pemindahan bahan bakar itu. Ini berikutan kejayaan KPDNKK merampas 36 tong minyak diesel bersubsidi bernilai kira-kira RM1,500 yang ditinggalkan di tepi jalan sebuah ladang kelapa sawit berdekatan kawasan R&R dekat sini, petang semalam. Setiap tong yang mengandungi 20 liter minyak diesel itu dipercayai ditinggalkan di kawasan berkenaan oleh penyeludup bahan bakar untuk diambil pembeli.

Timbalan Pengarah KPDNKK Negeri Sembilan, Mohd Nor Musa, berkata pihaknya merampas tong minyak diesel itu selepas tiada pihak datang mengambilnya.

“Hasil risikan mendapati minyak diesel diseludup dengan lori memasuki kawasan ladang kelapa sawit dan kemudian dijual kepada pembeli di situ,” katanya pada sidang media di kawasan R&R Seremban, semalam.

Bagaimanapun, Musa berkata, penyeludup terbabit mempunyai taktik baru menggunakan lori kargo yang mempunyai tangki minyak diesel yang besar memasuki R&R Seremban arah selatan.

Katanya, minyak dari tangki lori disalur menggunakan tiub kecil ke dalam tong dan selepas penuh, penunggang motosikal datang dan membawa tong ke ladang kelapa sawit berhampiran untuk diserahkan kepada pembeli.

Kes disiasat mengikut Seksyen 21 Akta Kawalan Bekalan 1961 yang memperuntukkan denda hingga RM100,000 jika sabit kesalahan

No comments:

Post a Comment