Sunday, May 2, 2010

Modal RM2 dapat lot balak

2010/05/03
BACHOK: Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin, semalam, mendedahkan ada syarikat balak di Kelantan yang hanya bermodalkan RM2, mampu memperoleh beratus juta ringgit, hasil penjualan syarikat itu kepada pihak lain apabila mendapat konsesi balak tanpa tender.

Katanya, syarikat berkenaan ditubuhkan oleh orang tertentu dalam Pas dan mereka mendaftar atas permohonan pertubuhan bukan kerajaan (NGO). “Saya dimaklumkan, banyak helah seperti ini dilakukan. Syarikat sebelum ini hanya bernilai RM2 dan apabila mendapat konsesi balak tanpa tender, mereka menjual syarikat terbabit kepada tauke balak dengan mendapat keuntungan sehingga beratus juta ringgit. “Kerajaan negeri harus mendedahkan senarai syarikat terbabit dalam pembalakan serta hasil yang diperoleh bagi membolehkan rakyat melihat ketelusannya,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Pemimpin Turun Ke Desa Bersama Warga Emas Parlimen Bachok, di Kampung Badak, dekat sini, semalam.

Beliau berkata, perkara seperti ini tidak harus berlaku kerana masih ramai rakyat Kelantan yang hidup dalam kesusahan dan sudah tiba masanya mereka menuntut keadilan bagi memastikan masa depan lebih terjamin.

"Rakyat Kelantan jangan dijadikan alat yang boleh dipergunakan untuk kepentingan individu atau politik sehingga wang mengalir ke tempat lain. Barisan Nasional (BN) tidak tergamak berbuat seperti ini.

“Kita (BN) hendak membelanjakan wang ihsan, kita akan beritahu semua pihak, namun kerajaan Pas Kelantan, mereka sentiasa memberi pelbagai alasan (dalam pengeluaran perbelanjaan) sebab itu saya kata kerajaan ini paling tidak telus,” katanya.
Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata, rakyat Kelantan turut dikhianati pemimpin Pas negeri itu apabila wang RM4 juta yang sepatutnya diguna untuk tujuan pembangunan digunakan untuk menjatuhkan kepemimpinan BN.

Pendedahan penulis blog Kickdefella mengenai peruntukan RM4 juta itu, katanya, harus membuka mata rakyat negeri ini bahawa Pas adalah sebuah parti yang rakus, bukan lagi berimejkan Islam

No comments:

Post a Comment