Thursday, May 13, 2010

23 kes penipuan tanah RM48.5j dikesan

2010/05/14
KUALA LUMPUR: Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan (PTGWP) mengesan 23 kes penipuan tanah membabitkan nilai berjumlah RM48.5 juta yang sudah dirujuk kepada agensi berkaitan untuk tindakan lanjut.

Pengarahnya, Hasim Ismail, berkata semua kes penipuan status hak milik tanah itu mendorong pihaknya memperkenalkan sistem biometrik sejak setahun lalu yang nyata mampu mengekang cubaan penipuan urusan pindah milik.

“Sebagai perintis sistem ini, kita dapati banyak perubahan kerana semua pihak yang berurusan dengan Bahagian Pendaftaran dikehendaki mendaftarkan diri menggunakan identiti MyKad, sekali gus memastikan kita menjalankan urusan dengan empunya tanah. “Setakat ini, dua kes dikesan ketika biometrik diperkenalkan, manakala yang lain membabitkan kes lama dengan 16 kes penipuan yang dikenal pasti masih dalam siasatan polis, lima lagi menunggu laporan Audit Trail serra tiga kes di bawah penelitian pendakwa raya,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Program Hari Bertemu Pelanggan di PTGWP serta majlis penyerahan geran kepada pemohon Lesen Menduduki Sementara (LMS) yang disempurnakan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin.

Mengulas mengenai sistem penyampaian, beliau berkata, konsep ‘One Piece Flow’ membolehkan semua jenis permohonan didaftarkan dalam tempoh sehari dan hingga 1 April, 91.7 peratus permohonan membabitkan 4,268 dapat diselesaikan.

“Pendaftaran segera dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini dengan membabitkan nilai RM5.8 bilion membantu merancakkan pembangunan hartanah di Wilayah Persekutuan seterusnya memberi faedah kepada semua.

“Malah melihat trend pembayaran cukai, setakat bulan lalu, pungutan hasil memperoleh RM198 juta berbanding sasaran ditetapkan, iaitu RM213 juta yang bermakna kita mencapai 92.9 peratus pada suku tahun pertama,” katanya.

Bagi menggalakkan pemilik tanah melunaskan pembayaran cukai dengan segera, PTGWP turut menawarkan diskaun selain memberikan ganjaran seperti motosikal, komputer riba, televisyen skrin rata, telefon bimbit menerusi cabutan bertuah

No comments:

Post a Comment