Thursday, November 25, 2010

Syarikat minyak hantar sendiri

Oleh NURUL ANUAR KARI
pengarang@utusan.com.my



Noh Omar melihat ikan kelisa sambil diperhatikan Mohd. Hashim Abdullah (kiri) dan Suhaili Lee (tengah) pada Pameran dan Persidangan Industri Akuatik Hiasan Antarabangsa Malaysia Ketiga 2010 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 25 Nov. – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mengarahkan syarikat-syarikat minyak mengurus sendiri urusan pengangkutan bagi menghantar diesel subsidi nelayan ke jeti-jeti bertujuan mengurangkan potensi berlakunya penyelewengan.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, sebelum ini penghantaran minyak diesel diuruskan kementerian melalui persatuan nelayan yang ada antaranya mempunyai lori.

“Melalui arahan ini, kita akan memberi kuasa secara berperingkat kepada syarikat minyak untuk melantik pihak yang menghantar diesel ke jeti dan mereka (syarikat minyak) bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku sebelum diesel sampai ke jeti.

“Kita sedang berbincang dengan syarikat minyak untuk membenarkan penggunaan lori persatuan nelayan bagi tujuan penghantaran, tetapi tanggungjawab kami cuma bermula selepas minyak itu sampai ke jeti untuk diagihkan kepada nelayan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Industri Akuatik Hiasan Antarabangsa Malaysia Ketiga (Aquafair Malaysia 2010) di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Mohd. Hashim Abdullah; Ketua Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Datuk Mohd. Khazin Hamzah; Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Perikanan, Datuk Suhaili Lee dan Pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Saliran dan Pengairan (MANCIP), Datuk Mohd. Azhari Ghazalli.

Pada 17 November lalu, Utusan Malaysia membongkar masalah penyelewengan diesel subsidi nelayan sehingga menyebabkan kerajaan hilang jutaan ringgit pada setiap bulan akibat ketirisan.

Seramai 19 individu dilaporkan ditahan di seluruh negara sehingga 23 November lalu kerana didakwa terbabit dalam penyelewengan diesel subsidi kepada nelayan dalam operasi besar-besaran sejak Jun lalu.

Seramai 13 individu lagi ditahan semalam berikutan pembabitan mereka dalam siasatan penyelewengan diesel subsidi tersebut.

Menurut Noh, pengangkutan diesel ke jeti merupakan satu daripada dua sistem agihan diesel subsidi dengan sistem kedua bermula di jeti apabila minyak mula diagihkan kepada nelayan melalui sistem e-Diesel.

“Pemantauan untuk sistem kedua ini lebih sukar terutama selepas nelayan membeli diesel dan bertolak ke laut.

“LKIM tidak mampu menyiasat transaksi di tengah laut terutama melibatkan nelayan laut dalam yang membeli berpuluh ribu liter diesel kecuali jika pegawai LKIM menyamar sebagai nelayan atas bot,” jelasnya.

Noh memaklumkan bidang kuasa LKIM adalah terhad tetapi agensi itu tetap mengambil tindakan mengikut batas kuasanya terhadap jeti dan nelayan yang didapati menyeleweng diesel subsidi.

“LKIM selalu membuat pemeriksaan mengejut untuk memantau situasi ini dan berjaya menangkap beberapa individu yang dikenakan tindakan seperti menghentikan penghantaran diesel ke jeti terlibat atau menarik kembali kad e-Diesel nelayan.

“Kita juga berterima kasih kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang menyiasat dengan teliti. Kita sangkakan penyelewengan melibatkan individu sahaja tetapi laporan terbaru menunjukkan kemungkinan wujud sindiket besar,” ujarnya.

Tambahnya, siasatan penyelewengan diesel itu juga sudah menghampiri peringkat akhir dan pihaknya akan memaklumkan kepada umum mengenai perkembangan siasatan.

Mohd. Khazin pula berkata, LKIM sudah mengambil tindakan ke atas lebih 250 nelayan di seluruh negara melibatkan kesalahan penggunaan kad e-Diesel.

“Adalah tidak adil untuk kita mengaitkan nelayan sahaja dalam kes penyelewengan diesel subsidi sedangkan mereka hanya menerima tiga juta liter daripada 16 juta liter diesel yang dijual setiap hari kepada pelbagai industri di seluruh negara,” jelasnya.

Sementara itu, Noh berkata, Malaysia kini menjadi pengeluar terbesar ikan hiasan dunia dengan 860 juta ekor dikeluarkan pada 2009 manakala 1.5 bilion ekor disasar dikeluarkan menjelang 2015.

Bagaimanapun katanya, kedudukan itu gagal diterjemahkan dalam bentuk eksport kerana Malaysia cuma berada di tangga kelima pengeksport ikan hiasan utama dunia.

Jelasnya, perkara itu berlaku berikutan sebahagian ikan hiasan yang dikeluarkan Malaysia dieksport melalui negara jiran sementara eksport spesies ikan emas dan koi gagal menembusi pasaran Eropah.
Syarikat minyak hantar sendiri

Oleh NURUL ANUAR KARI
pengarang@utusan.com.my



Noh Omar melihat ikan kelisa sambil diperhatikan Mohd. Hashim Abdullah (kiri) dan Suhaili Lee (tengah) pada Pameran dan Persidangan Industri Akuatik Hiasan Antarabangsa Malaysia Ketiga 2010 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 25 Nov. – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mengarahkan syarikat-syarikat minyak mengurus sendiri urusan pengangkutan bagi menghantar diesel subsidi nelayan ke jeti-jeti bertujuan mengurangkan potensi berlakunya penyelewengan.

Menterinya, Datuk Seri Noh Omar berkata, sebelum ini penghantaran minyak diesel diuruskan kementerian melalui persatuan nelayan yang ada antaranya mempunyai lori.

“Melalui arahan ini, kita akan memberi kuasa secara berperingkat kepada syarikat minyak untuk melantik pihak yang menghantar diesel ke jeti dan mereka (syarikat minyak) bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku sebelum diesel sampai ke jeti.

“Kita sedang berbincang dengan syarikat minyak untuk membenarkan penggunaan lori persatuan nelayan bagi tujuan penghantaran, tetapi tanggungjawab kami cuma bermula selepas minyak itu sampai ke jeti untuk diagihkan kepada nelayan,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Industri Akuatik Hiasan Antarabangsa Malaysia Ketiga (Aquafair Malaysia 2010) di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Mohd. Hashim Abdullah; Ketua Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Datuk Mohd. Khazin Hamzah; Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) Jabatan Perikanan, Datuk Suhaili Lee dan Pengerusi Jawatankuasa Kebangsaan Saliran dan Pengairan (MANCIP), Datuk Mohd. Azhari Ghazalli.

Pada 17 November lalu, Utusan Malaysia membongkar masalah penyelewengan diesel subsidi nelayan sehingga menyebabkan kerajaan hilang jutaan ringgit pada setiap bulan akibat ketirisan.

Seramai 19 individu dilaporkan ditahan di seluruh negara sehingga 23 November lalu kerana didakwa terbabit dalam penyelewengan diesel subsidi kepada nelayan dalam operasi besar-besaran sejak Jun lalu.

Seramai 13 individu lagi ditahan semalam berikutan pembabitan mereka dalam siasatan penyelewengan diesel subsidi tersebut.

Menurut Noh, pengangkutan diesel ke jeti merupakan satu daripada dua sistem agihan diesel subsidi dengan sistem kedua bermula di jeti apabila minyak mula diagihkan kepada nelayan melalui sistem e-Diesel.

“Pemantauan untuk sistem kedua ini lebih sukar terutama selepas nelayan membeli diesel dan bertolak ke laut.

“LKIM tidak mampu menyiasat transaksi di tengah laut terutama melibatkan nelayan laut dalam yang membeli berpuluh ribu liter diesel kecuali jika pegawai LKIM menyamar sebagai nelayan atas bot,” jelasnya.

Noh memaklumkan bidang kuasa LKIM adalah terhad tetapi agensi itu tetap mengambil tindakan mengikut batas kuasanya terhadap jeti dan nelayan yang didapati menyeleweng diesel subsidi.

“LKIM selalu membuat pemeriksaan mengejut untuk memantau situasi ini dan berjaya menangkap beberapa individu yang dikenakan tindakan seperti menghentikan penghantaran diesel ke jeti terlibat atau menarik kembali kad e-Diesel nelayan.

“Kita juga berterima kasih kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia yang menyiasat dengan teliti. Kita sangkakan penyelewengan melibatkan individu sahaja tetapi laporan terbaru menunjukkan kemungkinan wujud sindiket besar,” ujarnya.

Tambahnya, siasatan penyelewengan diesel itu juga sudah menghampiri peringkat akhir dan pihaknya akan memaklumkan kepada umum mengenai perkembangan siasatan.

Mohd. Khazin pula berkata, LKIM sudah mengambil tindakan ke atas lebih 250 nelayan di seluruh negara melibatkan kesalahan penggunaan kad e-Diesel.

“Adalah tidak adil untuk kita mengaitkan nelayan sahaja dalam kes penyelewengan diesel subsidi sedangkan mereka hanya menerima tiga juta liter daripada 16 juta liter diesel yang dijual setiap hari kepada pelbagai industri di seluruh negara,” jelasnya.

Sementara itu, Noh berkata, Malaysia kini menjadi pengeluar terbesar ikan hiasan dunia dengan 860 juta ekor dikeluarkan pada 2009 manakala 1.5 bilion ekor disasar dikeluarkan menjelang 2015.

Bagaimanapun katanya, kedudukan itu gagal diterjemahkan dalam bentuk eksport kerana Malaysia cuma berada di tangga kelima pengeksport ikan hiasan utama dunia.

Jelasnya, perkara itu berlaku berikutan sebahagian ikan hiasan yang dikeluarkan Malaysia dieksport melalui negara jiran sementara eksport spesies ikan emas dan koi gagal menembusi pasaran Eropah.

No comments:

Post a Comment