Thursday, November 25, 2010

Pengarah JPJ Negeri Sembilan ditukar

2010/11/26
KUALA LUMPUR: Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Negeri Sembilan, Mohd Kamal Saad ditukarkan ke Ibu Pejabat JPJ di Putrajaya bermula 18 November lalu ekoran kes penyalahgunaan wang RM660,000.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan, berkata siasatan Jawatankuasa Siasatan Jabatan juga sudah dilakukan ke atas 12 pegawai termasuk Pengerusi dan Ahli Jawatankuasa Kelab Kebajikan dan Sukan JPJ Negeri Sembilan tiga hari lalu untuk mendapatkan keterangan terperinci. Beliau berkata, siasatan itu memberi tumpuan dua perkara penting iaitu menentukan sama ada berlaku perlanggaran terhadap Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 3 Tahun 1998 ‘Garis Panduan Pemberian dan Penerimaan Hadiah Di Dalam Perkhidmatan Awam’. “Siasatan ini juga mahu melihat jika wujud ingkar perintah anggota JPJ terhadap arahan Ketua Pengarah supaya majlis itu dibatalkan serta-merta,” katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Solah berkata, JPJ memandang serius perbuatan mengutip sumbangan daripada orang ramai kerana ia bercanggah dengan pekeliling itu dan kesalahan di bawah pekeliling terbabit boleh dihukum mengikut Peraturan 38(g), Peraturan-Pera-turan Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.

No comments:

Post a Comment