Thursday, November 18, 2010

Pelabur tertipu RM100,000 dijanjikan harta Sukarno

2010/11/19


MANGSA penipuan sindiket dikatakan mahu mencairkan harta Sukarno menunjukkan laporan polis.SEREMBAN: Sekumpulan pelabur kerugian kira-kira RM100,000 apabila terpedaya dengan sindiket yang menjanjikan pulangan lumayan untuk 'mencairkan' harta yang dikatakan milik bekas Presiden Indonesia, Sukarno.

Mereka yang tinggal di Nilai dekat sini dan Muar, menyerahkan wang secara tunai atau dimasukkan dalam akaun bank beberapa orang kanan seorang lelaki yang dikatakan pewaris Sukarno. Pewaris berkenaan dikatakan anak Sukarno yang dibawa ke negara ini ketika kecil dan kini berusia 50-an, dalam proses mendapatkan semula harta Sukarno di luar negara yang sebahagian kecil dalam simpanan Bank Negara, kesemuanya didakwa bernilai kira-kira RM10 bilion. Bagaimanapun, pelabur atau dikenali sebagai jemaah diminta membantu pewaris berkenaan membayar Bank Negara dan beberapa pihak lain sebelum harta itu boleh ‘dicairkan’.

Seorang mangsa penipuan sindiket terbabit enggan dikenali berkata, dia memasukkan RM2,500 dalam akaun orang kanan pewaris berkenaan.

“Saya bersama tiga orang lain, mengetahui usaha mencairkan harta Sukarno dan dijanjikan mendapat pulangan lima kali ganda serta bonus dalam tempoh seminggu dalam satu pertemuan dengan seorang lelaki di Nilai, 13 Oktober lalu,” katanya di sini, semalam.

Katanya, lelaki berkenaan juga menunjukkan surat yang didakwanya surat asal perjanjian antara kerajaan Malaysia dan Amerika Syarikat mengenai pewaris Sukarno itu.
Beliau berkata, lelaki berkenaan juga menunjukkan slip pemindahan wang sebanyak RM250 juta dari sebuah bank di London ke akaun bank tempatan milik pewaris berkenaan pada 12 Oktober lalu.

Katanya, lelaki berkenaan yang tinggal di Muar, Johor adalah saudara rakan tempat kerjanya menyebabkan beliau percaya untuk melabur dalam skim itu tetapi sehingga kini, tiada khabar berita mengenai pelaburan itu menyebabkan beliau membuat laporan polis, 4 November lalu.

Jurucakap polis ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan mangsa dan berkata seorang lelaki berusia 30-an dipercayai orang kanan sindiket terbabit ditahan di Taman Melawati, Hulu Klang, Selangor, Selasa lalu dan merampas sebuah komputer riba serta menemui slip pemindahan wang bank

No comments:

Post a Comment