Tuesday, November 23, 2010

8,000 hektar hutan simpan diceroboh

Oleh Md Fuzi Abd Lateh

2010/11/24
Rantau Panjang, Bukit Tarek tak boleh dimajukan

BUKIT TAGAR: Pejabat Tanah dan Daerah Hulu Selangor (PTDHS) mengesan satu lagi aktiviti pencerobohan hutan simpan seluas 8,000 hektar membabitkan dua kawasan di Rantau Panjang dan Bukit Tarek di sini, semalam.

Pegawai Daerah, Nor Hisham Ahmad Dahlan, berkata walaupun surat pengharaman untuk membangunkan kawasan hutan simpan terbabit sudah beberapa bulan dikeluarkan, aktiviti itu terus berleluasa. Beliau berkata, status dua kawasan berkenaan itu jelas diwartakan sebagai hutan simpan yang tidak membenarkan sebarang aktiviti pembangunan. Katanya, beliau musykil bagaimana aktiviti pembangunan hutan itu berjalan tanpa sekatan daripada jabatan bertanggungjawab.

Keputusan dikeluarkan Mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri (MMKN) pada 2 Jun lalu memutuskan aktiviti pembangunan diharamkan di kawasan itu.

Bagaimana aktiviti itu terus berlaku sehingga memusnahkan 8,000 hektar tanah daripada jumlah keluasan sebenar hutan simpanan itu iaitu 10,000 hektar, katanya selepas tinjauan ke kawasan terbabit, semalam.

Nor Hisham berkata, MMKN memutuskan kebenaran diberikan kepada syarikat lantikan Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) yang bertanggungjawab membangunkan kawasan itu, ditarik balik.
Katanya, PKPS juga dituntut mengembalikan semula tanah berkenaan kepada Jabatan Perhutanan Negeri Selangor (JPNS) seperti diputuskan pada MMKN itu.

PDHS amat serius dalam apa juga perkara yang diletakkan di bawah tanggungjawabnya dan apabila perkara seperti ini berlaku, maka tindakan tegas
akan diambil, katanya.

No comments:

Post a Comment