Monday, January 17, 2011

Lelaki menyamar polis minta wang lepaskan tahanan

2011/01/18
IPOH: Seorang lelaki dikesan menyamar sebagai anggota polis yang memperdaya orang ramai dan menuntut bayaran sehingga RM10,000 kononnya dia dapat membantu membebaskan seseorang yang ditahan kerana kesalahan jenayah.

Ketua Polis Perak, Datuk Shukri Dahalan, berkata tiga kes dilaporkan kepada polis minggu lalu oleh mangsa yang menyerahkan wang antara RM8,000 dan RM10,000 kepada lelaki itu untuk membebaskan saudara mereka yang ditahan polis. "Tiada proses rundingan antara polis dan orang tengah, sebaliknya polis akan menjalankan siasatan berhubung sesuatu tangkapan," katanya kepada pemberita selepas majlis perhimpunan bulanan Ketua Polis Perak di sini hari ini. Shukri berkata, siasatan mendapati modus operandi yang dilakukan oleh suspek ialah menyamar sebagai anggota polis dan menelefon mangsa yang terbabit yang sanggup menyerahkan wang sebagai upah untuk melepaskan anak atau saudara mereka yang ditahan polis.

"Mangsa merasa tertipu apabila anak atau keluarga mereka yang dijanjikan dibebaskan tidak muncul selepas wang tersebut diserahkan kepada suspek," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment