Tuesday, January 18, 2011

APMM rampas barangan kawalan dalam 4 feri di Tawau

2011/01/19
TAWAU: Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) merampas pelbagai jenis barangan kawalan yang cuba diseludup ke negara jiran dalam pemeriksaan terhadap empat feri penumpang berhampiran Pusat Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Tawau semalam.

Keempat-empat feri penumpang itu diperiksa ketika dalam perjalanan dari Tawau ke Nunukan Indonesia, kira-kira satu kilometer dari CIQ itu, kata Pegawai Operasi APMM Tawau, Lt (M) Norihan Ngah. Barangan yang dirampas dalam operasi selama lima jam mulai pukul 1 petang itu ialah 4,501 kilogram (kg) gula pasir, 4,644kg minyak masak, 310kg beras, 110kg tepung gandum dan 13 tong gas memasak dengan nilai keseluruhannya RM3,148.20 "Semua barangan barangan bersubsidi itu disembunyikan dalam beg pakaian, kotak, tong dram, tong minyak, guni dan beg plastik yang disorok dicelah-celah barangan lain di atas feri penumpang itu," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata, pihaknya tidak menolak kemungkinan wujud sindiket menggunakan khidmat "petek-petek" iaitu sejenis bot kecil berenjin sangkut untuk membawa barang kawalan itu dari tepi pantai ke dalam feri berkenaan tanpa melalui CIQ. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment