Wednesday, December 1, 2010

Bekas askar menyamar doktor ditahan

KLANG 1 Dis. 2010 - Selepas hampir tiga tahun memperdayakan tiga majikannya dan pernah membantu kelahiran sembilan bayi, seorang bekas askar yang menyamar sebagai doktor dan pernah berkhidmat di tiga buah klinik di sekitar negeri ini, akhirnya diberkas polis.

Lelaki berusia 41 tahun itu diberkas ketika membuat persiapan untuk menyambut kelahiran seorang bayi di klinik tempatnya bertugas di kawasan Klang Utara, di sini pada 22 November lalu.

Perbuatan bapa kepada sembilan anak itu bagaimanapun hanya terbongkar selepas seorang pekerja di klinik berusia 18 tahun membuat laporan polis pada 15 November lalu mendakwa dirinya dicabul.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Supritendan Mohamad Shukor Sulong (gambar) berkata, suspek disiasat mengikut Seksyen 419 Kanun Keseksaan kerana menyamar dan Seksyen 354 Kanun Keseksaan iaitu mencabul.

Katanya, suspek kini masih dalam tahanan reman yang akan berakhir esok.

Beliau berkata, pada mulanya pihaknya sendiri tidak mempunyai maklumat tentang kegiatan suspek itu dan hanya menahannya untuk membantu siasatan satu kes dakwaan cabul.

"Majikan suspek iaitu pemilik klinik juga tidak menyangka lelaki itu yang menggunakan nama Dr. Helmi Abdul Hamid dan berkelulusan Ijazah Sarjana Perubatan (MBBS) dari Turki adalah seorang penyamar.

"Ini kerana suspek pernah bertugas di dua klinik masing-masing di Rawang dan Batang Berjuntai, Kuala Selangor. Malah semasa bertugas di klinik di sini dia telah menyambut kelahiran sembilan orang bayi dengan selamat.

"Bagaimanapun selepas pihaknya membuat siasatan dengan Lembaga Perubatan, didapati lelaki itu hanya berkelulusan Diploma dari Kolej Perubatan Seremban. Dia pernah bertugas sebagai pembantu perubatan tentera sejak 1988 di sebuah hospital tentera di Melaka sebelum berhenti pada 2006," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mohamad Shukor menjelaskan, suspek ditahan pada 22 November lalu kerana semasa mangsa membuat laporan iaitu pada 15 November lalu, suspek pulang ke rumahnya di Seremban, Negeri Sembilan, untuk menyambut Hari Raya Aidiladha.

"Kita mendapat maklumat suspek telah kembali bertugas pada 22 November lalu dan pergi ke klinik untuk memberkasnya.

"Ketika diberkas suspek sedang bersiap sedia untuk menyambut kelahiran bayi ke-10 sejak dia bertugas di klinik itu.

"Kita telah meminta bantuan pegawai perubatan lain untuk memindahkan wanita hendak bersalin itu ke klinik lain menggunakan ambulans dengan selamat," kata beliau.

No comments:

Post a Comment