Sunday, December 26, 2010

Wilayah: Buka pintu belakang

Oleh Irwan Shafrizan Ismail
irwansha@bharian.com.my
2010/12/26


BANYAK kafe siber buka laluan sulit untuk kaut keuntungan lebih pada awal pagi.Kafe siber buat laluan sulit elak dikesan PBT di Kuantan

KUANTAN: Bimbang dikenakan tindakan jika beroperasi lebih daripada had masa ditetapkan, beberapa kafe siber di bandar ini dikesan membuka pintu belakang untuk pelanggan bagi mengaut lebih banyak keuntungan. Beberapa pemilik premis di sini dikesan cuba mengaburi mata pihak berkuasa tempatan (PBT) dengan menutup premis sebaik jam 12 tengah malam. Namun, kerana permintaan pelanggan terutama remaja yang mahu melayari internet serta bermain permainan komputer, mereka dikatakan membuka pintu belakang premis kepada pelanggan.

Tinjauan Berita Harian di sebuah premis kafe siber di bandar ini sempat merakamkan keadaan premis terbabit ketika masih dibuka dan ditutup serta pintu belakang yang terbuka untuk pelanggan keluar dan masuk.

Difahamkan, premis terbabit turut menjadi tumpuan remaja termasuk pelajar sekolah pada hujung minggu dengan menghabiskan masa bermain permainan online.

Seorang penjaga premis itu yang hanya mahu dikenali sebagai Lan, berkata kafe siber berkenaan dibuka sejak tiga tahun lalu dan sepanjang pengetahuannya belum pernah dikenakan tindakan pihak berkuasa kerana beroperasi lebih masa.
Beliau berkata, ada kemungkinan kafe berkenaan tidak menjalankan permainan haram seperti perjudian online.

"Biasanya premis ditutup bergantung kepada pelanggan yang ada...paling lewat pun antara jam 4 atau 5 pagi.

"Setakat ini tidak berlaku kejadian tak diingini termasuk diserbu pihak berkuasa dan sesiapa saja boleh masuk melalui pintu belakang yang dibuka dan tidak berkunci," katanya.

Lan berkata, kebanyakan pelanggan yang datang kerana mahu bermain permainan komputer dan hanya segelintir yang melayari internet.

Sementara itu, seorang pengusaha restoran berhampiran premis, Johari Azman, 45, berkata beliau langsung tidak mengetahui kafe siber berkenaan masih beroperasi selepas jam 12 tengah malam.

"Biasanya nampak premis tutup seperti biasa tapi ada pintu rahsia untuk pelanggan sebenarnya.

"Apapun saya harap pihak berkuasa memantau keadaan ini, kerana bimbang ramai remaja bawah umur yang datang melepak hingga ke awal pagi gara-gara kerana ketagih permainan komputer," katanya.

No comments:

Post a Comment