Thursday, December 9, 2010

Sentral: Rosak teruk

Oleh Sarah Sulaiman
sarahsulaiman@bharian.com.my
2010/12/10


PENGUAT KUASA PTDHL menyita sebuah jentera ketika operasi di Bukit Enggang, Hulu Langat.70 peratus daripada 72 hektar kawasan tanah rizab di Bukit Enggang gondol

HULU LANGAT: Walaupun Pejabat Tanah dan Daerah Hulu Langat (PTDHL) berjaya membanteras kegiatan mencuri pasir dan menyita sebuah jengkaut, kelmarin, semua sudah terlambat kerana kawasan rizab tanah perkuburan Islam di Bukit Enggang, di sini seluas 72 hektar rosak teruk. Ia berikutan kira-kira 70 peratus daripada 72 hektar kawasan berbukit itu sudah gondol dan membentuk beberapa kawah besar sedalam 24 meter, sekali gus mengambil masa untuk memulihkannya. Serbuan dilakukan lapan anggota PTDHL dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang diketuai Penolong Pegawai Daerah (Penguat kuasa) PTDHL, Mohd Fadhlullah pada jam 2 petang itu, susulan pendedahan akhbar ini, kelmarin.

Ketika serbuan, penyangak pasir terbabit sempat menyembunyikan jentera pengaut yang digunakan untuk mengorek pasir di tanah perkuburan Islam berkenaan.

Bagaimanapun, selepas 30 minit mencarinya, anggota PTDHL mengesan jengkaut yang disembunyikan itu.

Selain itu, pekerja penyangak pasir cuba menimbulkan kekeliruan anggota PTDHL apabila mereka dipercayai menghapuskan bukti dengan meratakan laluan lori dan kesan tayar yang membawa muatan pasir seolah-olah tidak berlaku kegiatan mencuri pasir di kawasan terbabit.
Jurucakap PTDHL berkata, sebuah lagi jengkaut yang dipercayai tidak sempat disorokkan, diputuskan tayar berantai bagi menggagalkan PTDHL menyitanya.

“Selepas menyedari kehadiran anggota PTDHL, pekerja di lombong haram itu kelam kabut meninggalkan kawasan terbabit.

“Kereta PTDHL juga dipercayai diekori sejak awal oleh tonto yang diupah pengusaha pasir terbabit,” katanya kepada Sentral.

Dalam operasi terbabit, katanya sebuah jentera pengaut dianggarkan bernilai RM400,000 disita.

Tindakan diambil mengikut Seksyen 426 Kanun Tanah Negara 1965 dan mereka yang didapati bersalah boleh dikenakan denda RM50,000 atau setahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Jurucakap PTDHL berkata, awal tahun ini tindakan ke atas aktiviti perlombongan itu sudah diambil dan anggotanya masih meneruskan pemantauan di kawasan terbabit.

Kelmarin, akhbar ini melaporkan satu lagi kegiatan mencuri pasir dikesan di kawasan seluas 72 hektar yang juga tanah rizab perkuburan Islam di Bukit Enggang di sini.

Kegiatan itu dipercayai didalangi beberapa pengusaha pasir yang beroperasi sejak empat bulan lalu seolah-oleh kebal daripada tindakan pihak berkuasa.

Lebih mengejutkan, kira-kira 12 hektar kawasan bukit berdekatan sudah ditarah manakala tapaknya disedut menggunakan mesin khas hingga mengakibatkan kewujudan lubang kawasan sedalam kira-kira 24 meter.

Difahamkan, perlombongan pasir bukit di kawasan itu semakin tidak terkawal dan boleh memusnahkan kawasan tanah perkuburan Islam terbabit.

No comments:

Post a Comment