Tuesday, December 28, 2010

Pecah amanah: Ibu tunggal dipenjara setahun

KUALA LUMPUR 28 Dis. 2010 - ''Adalah sesuatu yang ironi bagi kamu, ibu tunggal kepada tiga anak, melakukan pecah amanah terhadap wang milik sebuah persatuan yang menjaga kebajikan golongan seperti kamu sendiri.''

Demikian kata Hakim Mahkamah Sesyen, Jagjit Singh sebelum menjatuhkan hukuman penjara setahun ke atas Genevieve Christeta Bois, 36, yang didapati bersalah atas tuduhan pecah amanah 10 keping cek bernilai RM41,518.50 milik Persatuan Kumpulan Sumbangan Keluarga Ibu Kuala Lumpur, enam tahun lalu.

Wanita tersebut disabitkan dengan kesalahan berkenaan ketika dia memegang jawatan setiausaha di pejabat persatuan itu di No. 128, Jalan Terasik 8, Bangsar, Brickfields di sini antara 9 Jun dan 7 September 2004.

Bagaimanapun, Jagjit membenarkan permohonan peguam bela Amer Hamzah Arshad yang mewakili tertuduh untuk menggantung pelaksanaan hukuman terhadap anak guamnya sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi.

Beliau turut menetapkan wang jaminan dinaikkan daripada RM15,000 kepada RM20,000 dengan seorang penjamin.

Jagjit dalam keputusannya turut menegaskan, perbuatan tertuduh telah menganggu kelancaran usaha persatuan tersebut yang sememangnya berfungsi membantu golongan ibu tunggal dan kanak-kanak yang memerlukan sokongan.

Menurutnya, beliau turut mengambil kira faktor yang dinyatakan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Siti Aishah K.M. Abu Bakar bahawa tertuduh masih gagal memulangkan semula wang tersebut kepada persatuan itu sehingga hari ini.

Dalam rayuan sebelum hukuman dijatuhkan, Amer Hamzah memohon agar Bois tidak dikenakan hukuman penjara kerana anak guamnya itu perlu menyara tiga anak berusia antara 8 dan 15 tahun serta ibu kandungnya.

Sepanjang perbicaraan, 10 saksi pendakwaan dan tiga saksi pembelaan termasuk tertuduh sendiri telah memberikan keterangan.

No comments:

Post a Comment