Wednesday, December 29, 2010

Peniaga terbeli sejadah curi

HASHIM Abd. Hadi menunjukkan sehelai sejadah milik Surau Hospital Melaka yang dibelinya daripada lelaki OKU dengan harga murah di warungnya di Kampung Ketapang, Pernu, Melaka, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



MELAKA 29 Dis. - Niat seorang peniaga untuk membantu seorang warga emas kurang upaya (OKU) kelmarin, memakan diri setelah tiga helai sejadah yang dibelinya daripada lelaki itu sebenarnya dicuri dari surau Hospital Melaka (HM).

Hashim Abd. Hadi, 55, berkata, semasa membeli, dia tidak perasan sejadah tersebut milik surau HM kerana dia dan isteri, Idayanti Musdar, 36, sedang sibuk di warung mereka di Kampung Ketapang, Pernu di sini.

"Saya dan isteri didatangi lelaki berkenaan dan kami kasihan melihatkan keadaan dirinya yang cacat tangan dan kaki kiri, bersusah-payah membawa sejadah untuk dijual kepada orang ramai.

"Dengan harga RM5 sehelai, saya membeli tiga helai sejadah tanpa memeriksa sejadah tersebut sebelum warga emas itu dengan segera meninggalkan warung saya," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Hashim, sebaik sahaja warga emas berkenaan beredar, dia dan isteri membelek tiga helai sejadah tersebut dan terkejut kerana tertera tulisan 'Surau Hospital Melaka' pada bahagian tepi sejadah terbabit.

"Selepas melihat sejadah-sejadah tersebut, kami mengesyaki sejadah itu telah dicuri dari surau HM sebelum dijual kepada orang ramai dengan harga murah," katanya.

Menurut Hashim, dia juga sempat memandang bakul motosikal dinaiki lelaki terbabit yang penuh dengan sejadah.

Dia bercadang untuk memulangkan kembali ketiga-tiga sejadah berkenaan di Surau HM.

"Sudah tentu saya berasa terkejut dan kesal dengan perbuatan warga emas tersebut jika benar dia mencuri hak milik surau HM," katanya.

No comments:

Post a Comment