Wednesday, December 8, 2010

10,000 beg tangan, payung tiruan RM2 juta dirampas

KUALA LUMPUR 8 Dis. 2010 - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Wilayah Persekutuan merampas lebih 10,000 unit beg tangan dan payung pelbagai jenama dipercayai barang tiruan bernilai RM2 juta dalam satu serbuan di Desa Jaya, Kepong, di sini hari ini.

Serbuan dilakukan sepasukan pegawai dari unit penguat kuasa pejabat cawangan itu kira-kira pukul 11 pagi selepas membuat intipan dan menerima maklumat orang awam.

Turut dirampas beberapa beg tangan yang menggunakan jenama pereka kasut terkenal tanah air, Datuk Jimmy Choo.

Pengarah Penguat Kuasanya, Othman Nawang berkata, rampasan beg tangan jenama Datuk Jimmy Choo itu merupakan kali pertama dilakukan pihaknya.

Kata beliau, siasatan ke atas rumah kedai terbabit mendapati premis itu digunakan untuk menyimpan dan mengedarkan pelbagai jenis beg tangan tiruan.

Katanya, sindiket barang tiruan itu menjual barangan mewah seperti Louis Vuitton, Chanel, Prada, Gucci dan Fendi pada harga RM70 hingga RM1,000 kepada pemborong melalui katalog yang ada di premis berkenaan.

"Siasatan awal mendapati sindiket ini giat menjalankan operasi sejak tiga tahun lalu dan menjadikan premis itu sebagai tempat penyimpanan barangan tiruan tersebut.

"Dalam serbuan itu, kita menahan dua individu dipercayai pekerja premis berkenaan masing-masing berusia 35 dan 55 tahun," katanya ketika ditemui di lokasi serbuan itu hari ini.

Menurut Othman, hasil pemeriksaan, kesemua barangan terbabit dipercayai diimport dari China dan Korea untuk diedarkan di negara ini.

Katanya, kes itu kini disiasat mengikut Akta Perihal Dagangan 1972.

"Bagaimanapun, kita masih menjalankan siasatan lanjut dan mengesan pemilik premis berkenaan bagi membantu siasatan," katanya.

No comments:

Post a Comment