Tuesday, December 14, 2010

Sindiket terancang dalang curi kereta

2010/12/15
KUALA LUMPUR: Kehilangan 28 kenderaan mewah bernilai RM3 juta milik sebuah syarikat kereta sewa di Kota Warisan, Sepang baru-baru ini dipercayai didalangi sindiket terancang, termasuk mendapat bantuan 'orang dalam' jabatan tertentu bagi memalsukan geran dan nombor casis kenderaan terbabit sebelum dijual sebagai kenderaan terpakai.

Pengarah Urusan Pesona Performance Management, Azlia Yakob mendakwa, pembabitan ‘orang dalam’ itu hanya diketahui selepas kereta mewah jenis Lexus LS350 milik syarikatnya ditemui di sebuah rumah di Puchong Jaya, 30 November lalu melalui Sistem Penentuan Kedudukan Global (GPS). Katanya, bertindak atas maklumat itu, beliau menemui pemiliknya yang memaklumkan kereta berkenaan dibeli daripada sebuah syarikat kenderaan terpakai di Subang Jaya, dua minggu lalu pada harga RM70,000. “Harga berkenaan jauh lebih murah daripada harga pasaran, malah kereta itu juga sudah diubahsuai, termasuk menggunakan nombor pendaftaran baru.

“Pemeriksaan turut mendapati kereta itu menggunakan geran baru, manakala nombor casis juga berbeza daripada geran asal yang berada dalam simpanan bank. Ini memang sukar dilakukan tanpa bantuan `orang dalam’ jabatan terbabit,” katanya kepada pemberita, di sini semalam.

Azlia berkata, beliau bertindak mengesan kereta Lexus LS350 berkenaan selepas dihubungi polis pada 25 November lalu memaklumkan kereta BMW 525i milik syarikatnya terbabit dalam kes langgar lari di Puchong.

“Saya mengambil tindakan mengesan kereta milik syarikat melalui GPS dan mengesan kereta Lexus di Puchong Jaya,” katanya.
Selain Lexus LS350, model lain dilaporkan hilang ialah BMW 525i, Porsche Cayenne, Toyota Alphard, Toyota Camry, Honda City, Toyota Caldina dan Nissan Fairlady.

Kereta Honda City dan Toyota Caldina masing-masing dikesan sudah dibeli individu di Pulau Pinang dan Terengganu menggunakan geran serta nombor casis baru, manakala dua lagi kenderaan dikesan berada di premis menjual kenderaan terpakai di Johor Bahru.

Azlia berkata, kereta hilang itu termasuk kereta nasional disewa seorang lelaki yang juga pegawai sebuah syarikat berkaitan kerajaan untuk kegunaan wakil syarikat terbabit pada 6 November lalu dengan bayaran RM80,000 sebulan.

No comments:

Post a Comment