Thursday, December 23, 2010

Broker tanah dipenjara 5 tahun, denda RM1j

KUALA LUMPUR 23 Dis. 2010 - Dua broker tanah tanpa lesen dipenjara lima tahun dan didenda RM1 juta oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini selepas didapati bersalah atas 16 pertuduhan mengubah wang haram berjumlah hampir RM5 juta, tujuh tahun lalu.

Hakim Jagjit Singh menjatuhkan hukuman tersebut ke atas Gan Kiat Bend, 52, dan Ismail Husin, 59, selepas pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah dalam kes itu semalam.

Selain itu, hakim tersebut turut memerintahkan Kiat Bend dikenakan denda tambahan RM2.43 juta sebagai bayaran penalti waran levi atau penjara setahun lapan bulan, jika gagal membayar jumlah tersebut dalam tempoh setahun.

Ismail pula dikenakan penalti waran levi RM2.1 juta atau penjara tiga tahun tiga bulan.

Jagjit memerintahkan kesemua hukuman terhadap mereka berkuatkuasa hari ini.

Bagaimanapun, Jagjit membenarkan permohonan peguam Zeffree Zainudin untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara terhadap anak guamnya sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi.

Jagjit dalam keputusannya menyatakan, beliau mengambil kira jumlah kerugian RM9 juta yang ditanggung oleh mangsa sedangkan tertuduh pertama hanya melabur RM300,000 untuk mendapat keuntungan RM2.5 juta dalam masa beberapa hari.

Katanya, tertuduh kedua pula ternyata mengetahui bahawa wang yang diterimanya adalah hasil aktiviti haram kerana mengarahkan Syed Ahmad memindahkan empat keping cek berjumlah RM2.53 juta ke dalam akaun bank milik isteri dan anaknya sebelum mengambilnya semula selepas itu.

Kiat Bend didakwa atas empat tuduhan pengubahan wang haram dalam empat transaksi berbeza melibatkan jumlah keseluruhan RM2.4 juta di Standard Chartered Bank Malaysia Berhad di No. 2, Jalan Ampang, antara 19 November 2003 dan 5 Januari 2004.

Dalam transaksi itu, dia didapati menerima wang hasil daripada aktiviti haram melalui empat keping cek kepunyaan ahli perniagaan, Syed Ahmad Fauzi Syed Abu Bakar, 40, yang melanggar Seksyen 4(1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001.

Seksyen tersebut memperuntukkan denda maksimum RM5 juta atau penjara lima tahun, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Ismail pula didakwa atas 12 pertuduhan yang serupa, di tempat yang sama, melibatkan 12 keping cek berasingan milik Syed Ahmad berjumlah RM2.85 juta.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu antara 19 November 2003 dan 13 Januari 2004.

Wang tersebut dipercayai hasil jual beli dua lot tanah dengan nilai RM9 juta.

Kes itu mula dibicarakan pada 15 April lalu dan pendakwaan mengemukakan 25 saksi sementara tiga saksi pembelaan memberikan keterangan.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Hazril Harun.

No comments:

Post a Comment