Wednesday, December 15, 2010

NUBE bantah 'penindasan' dalam Citibank

2010/12/15
KUALA LUMPUR: Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) hari ini menghantar satu memorandum kepada Kedutaan Amerika Syarikat bagi membantah apa yang didakwanya sebagai penindasan dan eksploitasi yang berlaku kepada pekerja Citibank di negara ini.

Setiausaha Agung NUBE, J Solomon, berkata "Memorandum Against Neo-Colonisation by Citibank Malaysia" setebal tujuh muka surat itu menyenaraikan bentuk penindasan dan ketidakadilan dalam bank dari Amerika Syarikat itu. "Kita mahu memorandum ini disampaikan kepada Pentadbiran Amerika dan Presiden Barack Obama supaya tindakan diambil bagi menyelesaikan masalah yang berlaku dalam pentabiran Citibank di negara ini. "Mereka (Amerika Syarikat) kata mereka adalah pemimpin pasaran bebas di dunia tapi apa yang dilakukan oleh Citibank terhadap rakyat kita yang bekerja dalam bank itu tidak menggambarkan seperti itu," katanya ketika ditemui pemberita selepas menyerahkan memorandum itu ke kedutaan Amerikat Syarikat di Jalan Tun Razak di sini.

Terdahulu, lebih 200 anggota NUBE berhimpun di hadapan kedutaan itu sejak tengah hari dengan memegang sepanduk dan meniup wisel sambil melaung bantahan terhadap penindasan oleh Citibank.

Solomon berkata, antara penindasan yang dilakukan oleh bank itu ialah menafikan hak pekerjanya untuk berpesatuan dan menukar pekerja yang berpersatuan ke bahagian lain termasuk perkeranian.

"Mereka juga tidak membayar bayaran kerja lebih masa selain hanya pegawai atasan dan tinggi sahaja yang menerima bayaran bonus sedangkan mereka (Citibank) mendapat untung yang begitu banyak," katanya.

No comments:

Post a Comment