Tuesday, December 21, 2010

Wajib naik taraf dakwat keselamatan

2010/12/22
KUALA LUMPUR: Semua pengilang rokok di negara ini diwajibkan menggunakan dakwat keselamatan yang dinaik taraf bermula 1 Januari depan bagi membendung lambakan rokok tidak sah, termasuk rokok jenama tempatan yang dijual di bawah harga minimum ditetapkan kerajaan.

Antara ciri dakwat keselamatan baru ialah mudah dilihat dengan mata kasar iaitu berubah warna jika dilihat dari sudut berbeza, mudah dikesan dengan alat pengesan khas dan boleh disahkan melalui ujian makmal forensik. Melaluinya peruncit atau pembeli dengan mudah boleh mengenal pasti rokok sah atau rokok yang tidak menjelaskan cukai. Dakwat keselamatan pada kotak rokok mula diguna pakai di negara ini sejak 2004. Pengarah Bahagian Cukai Dalam Negeri Kastam, Kas-tam Diraja Malaysia (KDRM), Azizah Ibrahim, berkata penukaran dakwat keselamatan berkenaan membolehkan sistem pengesanan rokok lebih efektif, sekali gus membantu mengekang lambakan rokok tidak sah di pasaran tempatan.

“Kastam turut memperkenalkan sistem khas bagi mengawal cetakan dakwat keselamatan yang disambung terus ke mesin cetakan (sebelum ini dibuat secara manual). Jika 1,000 cetakan dakwat keselamatan dibuat maka 1,000 kotak rokok akan keluar daripada kilang rokok itu,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Isnin lalu, laporan muka depan akhbar ini mendedahkan lambakan rokok tidak sah jenama tempatan dijual RM3.50 sekotak iaitu 50 peratus lebih murah daripada RM7 harga minimum ditetapkan kerajaan, yang mana syarikat pengeluarnya dipercayai mengelak membayar duti eksais dan cukai jualan RM5.20 bagi sekotak (20 batang) rokok.

Tindakan itu menyebabkan kerajaan rugi jutaan ringgit dalam bentuk cukai hasil tembakau selain rokok itu dipercayai menggunakan tembakau tidak memenuhi piawaian Lembaga Tembakau Negara.
Rokok itu juga dikhuatiri mengandungi nikotin dan tar melebihi paras dibenarkan menyebabkan perokok lebih ketagih dan meningkatkan risiko mendapat penyakit kronik.

Ketika ini, tindakan kompaun maksimum RM5,000 hanya dikenakan terhadap peniaga yang menjual rokok di bawah harga minimum mengikut Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2009, namun kerajaan bercadang mengenakan denda sama kepa-da orang awam yang membeli, memiliki dan menggunakan rokok haram.

Sementara itu, KDRM dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sedang menyiasat kegiatan rasuah dan salah guna kuasa di kalangan pegawai dan anggotanya yang bersubahat dengan penyeludupan rokok.

Penolong Ketua Pengarah Kastam (Penguatkuasaan), Datuk Ismail Ibrahim, berkata walaupun jumlah yang terbabit dalam kegiatan itu tidak membimbangkan dan menjejaskan intergriti jabatan, siasatan tetap dijalankan termasuk memberi amaran keras kepada anggota berkenaan.

“Saya tidak menafikan ada anggota terbabit. Saya minta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung salah laku anggota saya (KDRM) boleh menghubungi kami atau SPRM supaya siasatan boleh dijalankan sekali gus mengheret mereka ke muka pengadilan.

“Dalam setiap pertemuan dengan anggota saya selalu berpesan, kakitangan yang terbabit dengan rasuah adalah pengkhianat negara dan seorang pegawai yang terbabit adalah lebih bahaya daripada 1,000 penyeludup,” katanya selepas merasmikan Kempen Anti Penyeludupan Rokok Tidak Sah di sini, semalam.

Beliau berkata, pihaknya memandang serius kes itu dan menegaskan tidak akan melindungi mana-mana anggota yang didapati bersalah dengan menyerahkan mereka kepada SPRM untuk disiasat.

No comments:

Post a Comment