Monday, December 13, 2010

3,360 kicap tiruan dirampas

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my



Pegawai penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Negeri Sembilan memunggah botol-botol kicap tiruan yang dirampas dari sebuah kedai pemborong di jalan Tuanku Antah, Seremban, semalam. - bernama

--------------------------------------------------------------------------------



SEREMBAN 13 Dis. - Sebanyak 3,360 botol kicap manis tiruan menggunakan jenama 'Kipas Udang' bernilai hampir RM9,100 berjaya dirampas dalam serbuan di sebuah syarikat pemborong di Jalan Tuanku Antah, Rasah, di sini hari ini.

Serbuan pukul 1 petang itu dilakukan sepasukan anggota dari Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri, hasil aduan syarikat pengeluar kicap tersebut.

Timbalan Pengarahnya, Mohd. Nor Musa berkata, pemeriksaan menemui 140 karton kicap jenama itu yang dipercayai diedarkan di sekitar daerah ini sejak dua bulan lalu.

Katanya, ketika serbuan, seramai lima individu termasuk pengusaha premis berusia 50-an turut berada di premis itu.

"Hasil perbandingan antara produk asli, terdapat empat perbezaan dari segi pembungkusan.

"Antara ciri boleh dibezakan adalah dengan membandingkan penutup botol, tarikh luput, label dan warna bungkusan yang pudar berbanding produk asli," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau berkata, hasil siasatan mendapati pengusaha tersebut tidak menyedari produk itu yang dibelinya dengan harga lebih rendah adalah tiruan.

"Kita akan menjalankan siasatan lanjut bagi mengenal pasti pengeluar kicap tiruan itu termasuk menghantar sampelnya ke Jabatan Kimia untuk ujian," katanya.

Tambah Mohd Nor kes tersebut akan disiasat di bawah Seksyen 3 (1) (b) Akta Perihal Dagangan 1972 kerana mengedar barang tiruan.

"Jika disabit kesalahan, pemilik syarikat boleh dikena denda maksimum sehingga mencecah RM250,000," katanya.

No comments:

Post a Comment