Monday, December 27, 2010

SPRM Pulau Pinang tahan dua pegawai kerajaan

Oleh Fazli Abdullah
fazliabdullah@bharian.com.my
2010/12/28


LATIFAH menunjukkan laporan tangkapan dua penjawat awam yang ditahan di dua lokasi berasingan di Georgetown, semalam.Pengarah, pengurus didakwa terima rasuah, buat tuntutan palsu

GEORGETOWN: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Pulau Pinang menahan seorang pengarah jabatan kerajaan dan seorang pengurus kanan sebuah agensi kerajaan negeri kerana disyaki terbabit dalam kegiatan rasuah di sini, semalam. Suspek pertama yang berusia 44 tahun ditahan di Pejabat SPRM di sini, pada jam 10 pagi, manakala pengurus kanan yang berusia 53 tahun itu ditahan di bandar ini, kira-kira jam 1 tengah hari. Bagaimanapun, kedua-dua kes berkenaan tidak mempunyai kaitan antara satu sama lain.

Pengarah SPRM Pulau Pinang, Datuk Latifah Md Yatim, berkata ketua jabatan kerajaan Persekutuan berkenaan ditahan kerana didakwa menerima rasuah sebanyak RM16,325 sebagai deposit membeli kenderaan daripada seorang kontraktor pembaikan dan penyelenggaraan pejabat.

Katanya, pengarah terbabit yang sudah berkhidmat lebih 20 tahun sebagai kakitangan kerajaan termasuk bertugas di Pulau Pinang kira-kira dua tahun lalu, didakwa melakukan kesalahan itu pada 2008 dan 2009.

“Kesalahan terbabit didakwa berlaku di Kulim, Kedah, dan dia dijangka dihadapkan ke mahkamah di Sungai Petani, Kedah, esok (hari ini),” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.
Lelaki terbabit disiasat mengikut Seksyen 17A Akta Suruhanjaya SPRM 2009 dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan.

Latifah berkata, pengurus kanan agensi kerajaan negeri berkenaan pula didakwa membuat tuntutan palsu sebanyak RM5,700, sekitar Ogos 2006.

Suspek yang bertanggungjawab terhadap kewangan perbadanan itu, didakwa membuat tuntutan palsu berhubung pembekalan peralatan berkaitan perakam waktu sedangkan peralatan berkenaan tidak pernah dibekalkan kepada agensi berkenaan.

Dia disiasat mengikut Seksyen 11C Akta Pencegahan Rasuah 1997, yang membawa denda lima kali nilai suapan dan penjara sekurang-kurangnya 14 hari dan maksimum 20 tahun.

“Suspek dijangka dihadapkan ke mahkamah di sini, esok (hari ini),” katanya yang berterima kasih kepada orang ramai yang membantu menyalurkan maklumat kepada SPRM berkaitan kedua-dua kes berkenaan

No comments:

Post a Comment