Thursday, December 30, 2010

Chow Kit lubuk tiket penerbangan

Oleh Syed Azwan Syed Ali
syedazwan@bharian.com.my
2010/12/31


ANTARA agensi haram yang dipercayai menjual tiket penerbangan di sekitar Chow Kit.Pengusaha haram jadikan pekerja asing sebagai pelanggan untuk raih untung

KUALA LUMPUR: Sekitar kawasan Chow Kit dan Kampung Baru di ibu negara dikesan menjadi lubuk penjualan tiket penerbangan ke pelbagai destinasi luar negara dan tempatan oleh premis perniagaan tidak berdaftar sebagai agensi pengembaraan sah kepada pekerja asing, terutama dari Indonesia. Premis perniagaan yang beroperasi di lot kedai di lorong kecil sekitar Jalan Raja Bot, Lorong Masjid Pakistan dan Jalan Tuanku Abdul Rahman, mengaut keuntungan dengan mengenakan caj tambahan antara RM30 dan RM40 bagi setiap e-tiket yang dijual. Pengusaha haram itu juga menjadikan pelancong asing yang menginap di hotel dan rumah tumpangan sekitar kawasan itu sebagai pelanggan terutama mereka yang tidak mempunyai kad kredit atau kemudahan akses internet untuk membeli e-tiket melalui tempahan dalam talian.

Mereka menawarkan tiket syarikat penerbangan seperti AirAsia, Malaysia Airlines, Garuda Airlines dan Lion Airlines ke beberapa destinasi di negara jiran, termasuk Jakarta, Surabaya, Yogyakarta dan Pekan Baru tanpa lesen sah daripada Kementerian Pelancongan.

Sumber Kementerian Pelancongan mengesahkan kegiatan tanpa mendaftarkan premis perniagaan sebagai agensi pengembaraan sah dengan Bahagian Pelesenan kementerian itu, menyalahi Akta Industri Pelancongan 1992 yang mewajibkan syarikat mempunyai modal berbayar RM200,000 untuk mendapatkan lesen penjualan tiket pakej pelancongan dan yang berkaitan.

Katanya, kegiatan itu semakin sukar dikawal selepas syarikat penerbangan memperkenalkan penjualan e-tiket beberapa tahun lalu selain kekurangan penguat kuasa.
Tinjauan Berita Harian ke kawasan itu mendapati kebanyakan premis terbabit tidak memiliki lesen agensi pengembaraan yang sepatutnya digantung pada kaunter atau tempat mudah dilihat pelanggan serta tidak mempunyai pelekat agensi pengembaraan di pintu masuk. Kebanyakan premis bukan saja tidak menepati keluasan premis jualan tiket penerbangan yang sepatutnya 400 kaki persegi, malah dicampur aduk dengan perkhidmatan lain.

Wartawan Berita Harian dengan mudah membeli tiket penerbangan AirAsia ke Alor Setar, Kedah, dengan dikenakan caj tambahan RM40 tanpa sebarang pertanyaan, sebaliknya dengan hanya mengemukakan nama penuh, nombor kad pengenalan serta tarikh dan masa penerbangan.

Kebanyakan premis terbabit mudah dilihat pelanggan kerana memaparkan pakej penerbangan yang ditawarkan pada banting atau pemidang syarikat penerbangan yang digantung di kawasan premis perniagaan, selain memaparkan pakej penerbangan di pintu masuk premis mereka.

Presiden Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Datuk Mohd Khalid Harun ketika diminta mengulas menyifatkan kewujudan agensi pengembaraan tidak sah itu sebagai kelemahan penguatkuasaan dalam sektor pelancongan.

“Kita mengetahui mengenai operasi agensi pengembaraan tidak berdaftar ini. Ia memburukkan keadaan jika turut membabitkan penjualan pakej pelancongan kerana memberi kesan negatif kepada industri pelancongan negara,” katanya.

Sumber industri pula berkata, premis perniagaan yang menjual tiket penerbangan tanpa lesen agensi pengembaraan itu mendapat sambutan pekerja asing kerana menganggap agensi pengembaraan berdaftar lebih mahal sedangkan caj dikenakan sama.

“Jika tidak diatasi ia akan menyebabkan agensi pengembaraan berdaftar gulung tikar kerana tidak mampu bersaing dengan agensi pengembaraan tidak sah yang mempunyai kos operasi rendah selain tidak mempunyai modal berbayar yang tinggi,” katanya

No comments:

Post a Comment