Sunday, December 12, 2010

Didakwa pecah amanah RM1.57j

Oleh ROKIAH ABDULLAH
rokiah.abdullah@utusan.com.my.



Aishah Mohamed Rose dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Pulau Pinang, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



PULAU PINANG 10 Dis. – Bekas Ketua Pusat Khidmat Pelanggan, Bank Muamalat Bhd. cawangan Universiti Sains Malaysia (USM) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas tuduhan pecah amanah harta milik bank tersebut bernilai RM1.57 juta, tahun lalu.

Suaminya pula yang merupakan seorang peguam didakwa atas tuduhan bersubahat melakukan perbuatan itu.

Aishah Mohamed Rose dan Johari Ahmad, kedua-dua berusia 49 tahun, mengaku tidak bersalah ketika pertuduhan dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Sitarun Nisa Abdullah.

Raut wajah pasangan itu dilihat bersahaja ketika jurubahasa bertanyakan pengakuan mereka.

Mengikut pertuduhan utama, Aishah sebagai ejen bank tersebut didakwa telah melakukan pecah amanah terhadap urusan penguasaan dan perjalanan ke atas harta bernilai RM1,578,191 milik bank itu.

Dia dari Lintang Sungai Ara Dua, Bayan Lepas di sini didakwa melakukan perbuatan itu antara 23 Februari dan 7 Disember 2009, di cawangan bank tersebut di Bangunan D12, USM, Jalan Minden di sini.

Pertuduhan itu dikemukakan oleh Timbalan Pendakwa Raya S. Devanandan mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan.

Sementara Johari pula didakwa bersubahat dengan isterinya itu untuk melakukan pecah amanah, pada tarikh, masa dan tempat yang sama.

Dia juga didakwa mengikut Seksyen 409 yang dibaca bersama Seksyen 109 kanun yang sama.

Seksyen tersebut memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan serta denda, jika sabit kesalahan.

Terdahulunya, Devanandan mencadangkan supaya Aishah dan Johari dibebaskan dengan jaminan RM100,000 setiap seorang berserta seorang penjamin.

Peguam Jagdeep Singh Deo yang mewakili pasangan itu memohon supaya jumlah jaminan dikurangkan sehingga RM25,000 setiap seorang.

‘‘Tujuan jaminan hanya untuk memastikan kehadiran tertuduh di mahkamah dan mereka telah bekerjasama dengan pihak polis sepanjang siasatan,’’ kata peguam itu.

Sitarun Nisa membenarkan mereka diikat jaminan RM50,000 setiap seorang dengan seorang penjamin dan mengarahkan supaya pasangan itu menyerahkan pasport antarabangsa sebagai syarat jaminan.

Beliau menetapkan sebutan semula kes itu 17 Januari depan.

No comments:

Post a Comment