Thursday, December 23, 2010

Nahas: 14 guni ketum dirampas

SETIU 23 Dis. 2010 - Seorang lelaki yang dipercayai pengedar daun ketum bukan sahaja terbabit dalam kemalangan, malah dia turut ditahan oleh polis.

Suspek yang berusia 37 tahun ditangkap ketika cuba menyembunyikan daun ketum di dalam semak selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya di Kampung Langkap dekat sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 11.30 pagi, suspek ditahan bersama 14 guni daun ketum seberat 72 kilogram bernilai RM3,000 selepas kereta yang dipandunya terbabas sebelum terhumban ke dalam parit.

Ketua Bahagian Pengurusan, Ibu Pejabat Polis Daerah, Asisten Supritendan Abdul Hamid Che Ahmad berkata, kereta yang dipandu suspek yang berasal dari Pasir Mas, Kelantan itu dikatakan hilang kawalan ketika hujan menyebabkan ia terbabas.

Bagaimanapun, selepas kemalangan itu, suspek terlebih dahulu mengeluarkan daun ketum dari kenderaan dan menyembunyikannya dalam kawasan semak berdekatan.

"Namun, hasil maklumat orang ramai, selepas enam anggota polis dari Balai Polis Sungai Tong membuat pemeriksaan di sekitar kawasan itu, mereka menemui lelaki terbabit bersama 14 guni daun ketum yang berada kira-kira 80 meter dari kawasan kemalangan.

"Hasil soal siasat, lelaki tersebut tidak mengalami kecederaan ketika kemalangan berkenaan berlaku. Jadi, dia sempat memunggah guni-guni berkenaan untuk disorokkan.

"Kita percaya daun ketum yang belum diproses ini diperoleh dari Kedah untuk dijual kepada pengedar di daerah ini pada harga RM30 sekilogram," katanya ketika ditemui di Balai Polis Sungai Tong dekat sini hari ini.

Beliau berkata, suspek itu ditahan dan akan didakwa di bawah Seksyen 30 Akta Racun 1952.

No comments:

Post a Comment