Wednesday, December 15, 2010

78 dakwa ditipu agensi pelancongan

Michael Chong (duduk tiga dari kiri) bersama sebahagian daripada kumpulan 78 penduduk Kampung Sri Jaya, Maran yang mendakwa ditipu agensi pelancongan berhubung pakej pelancongan ke Bali pada sidang akhbar di Wisma MCA, Kuala Lumpur, semalam.

--------------------------------------------------------------------------------



KUALA LUMPUR 15 Dis. - Impian sekumpulan 78 penduduk Kampung Sri Jaya, Maran, Pahang untuk melancong bersama-sama ke Bali, Indonesia, hanya tinggal angan-angan kosong apabila ditipu sebuah agensi pelancongan yang berpejabat di Ipoh, Perak.

Kumpulan itu mendakwa sudah membuat bayaran sebanyak RM63,750 untuk pakej pelancongan ke Bali selama empat hari tiga malam yang dijadualkan dari 22 hingga 25 November lalu.

Namun malangnya, mereka dimaklumkan oleh agensi itu bahawa rombongan terpaksa ditunda pada saat-saat akhir ke Mac depan.

Pakej itu berharga RM850 setiap seorang yang merangkumi tiket penerbangan dan penginapan.

Ketua rombongan, Lew Pu Yok, 50, berkata, dia dan ahli-ahli rombongan hilang kepercayaan terhadap agensi terbabit apabila alasan yang diberikan kononnya berlaku huru-hara di Bali.

"Insiden penipuan ini memang sudah dijangka kerana kami langsung tidak diberikan sebarang pengesahan jadual perjalanan dan butiran lain mengenai rombongan itu walaupun telah membuat bayaran.

"Apabila saya menghubungi Anthony (salah seorang staf bertanggungjawab), dia menyatakan rombongan itu ditunda," katanya pada sidang akhbar di Wisma MCA di sini hari ini.

Menurut Pu Yok, dia yang berang dengan alasan tersebut meminta pemulangan bayaran daripada syarikat itu, namun yang diterimanya hanyalah enam keping cek bernilai RM6,000 setiap satu untuk Mei hingga November tahun depan.

"Mengapa tidak membayar semua sekali gus dalam tunai, malah cek yang dikeluarkan itu pun hanya boleh ditunaikan tahun depan.

"Tambahan pula, baru RM36,000 kami terima, mana baki yang lain?" soal ahli perniagaan itu.

Pu Yok juga berasa amat kesal dan bersalah kerana dialah yang mengajak rakan-rakan sekampungnya untuk menyertai rombongan itu.

Dia tidak menyangka tawaran melancong ke Bali secara percuma untuk dia dan dua ahli keluarganya, sebenarnya taktik memerangkapnya untuk menarik lebih banyak penyertaan.

"Saya termakan jerat 'percuma' untuk saya, isteri dan anak. Akhirnya 75 mangsa lain juga terlibat sama," katanya yang bagaimanapun bersyukur rakan-rakan sekampungnya itu memahami situasinya.

Kumpulan rombongan itu telah membuat laporan di Balai Polis Ipoh dan pejabat Kementerian Pelancongan di Ipoh, Perak namun tiada tindakan susulan diambil.

Berikutan itu, aduan juga dikemukakan kepada Ketua Jabatan Pengaduan MCA, Datuk Michael Chong pada 29 November lalu.

Sementara itu, Michael memberitahu, pihaknya akan merujuk aduan mangsa kepada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen dan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan untuk tindakan lanjut.

No comments:

Post a Comment