Thursday, December 23, 2010

Tipu pinjaman: Kes sivil atau jenayah

Oleh Wan Faizal Ismayatim dan Syed Mohd Ridzuwan Syed Ismail

2010/12/24
KUALA LUMPUR: Pihak bank perlu membuat siasatan dalaman bagi memastikan pinjaman yang diluluskan kepada individu dipercayai melalui satu sindiket membabitkan kes sivil atau mempunyai unsur jenayah.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), Datuk Syed Ismail Syed Azizan, berkata pihak bank itu juga perlu memaklumkan kepada pihak pengurusan mereka mengenai hal itu supaya dapat memastikan ia adalah penipuan atau kes membabitkan pecah amanah. Katanya, kes itu perlu diperincikan kerana polis tidak ada kuasa untuk mengambil tindakan terhadap kes sivil kecuali terbukti pinjaman yang diluluskan itu mengandungi elemen jenayah, penipuan atau ugutan. Pada masa sama, peminjam yang berasa tertipu dan menjadi mangsa sindiket itu perlu tampil membuat laporan polis bagi membolehkan polis membuat siasatan dan risikan segera.

Perkara ini memerlukan siasatan terperinci kerana berlaku dua senario iaitu mangsa yang memberikan nama untuk pinjaman mengetahui mengenai penipuan itu melalui kontrak yang ditandatangani atau dia tidak tahu langsung mengenai butirannya dipalsukan yang membolehkan perkara itu disiasat sebagai penipuan, katanya kepada Berita Harian di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas laporan akhbar ini Ahad lalu mengenai satu sindiket penipuan yang menggunakan nama individu untuk mendapatkan pinjaman bank dan kad kredit dipercayai menggunakan 'orang dalam' beberapa agensi seperti Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk memalsukan dokumen bagi memastikan pinjaman mereka berjaya.

Sindiket itu juga dikatakan menyogok pegawai bank sehingga 20 peratus daripada jumlah pinjaman bagi memastikan pinjaman diluluskan.
Sindiket penipuan terancang yang menggunakan nama individu bagi mendapatkan pinjaman bank dan kad kredit itu dikesan di ibu negara dengan menjadikan golongan muda sebagai 'kambing hitam' sehingga mereka menanggung hutang ratusan ribu ringgit.

Syed Ismail berkata, setakat ini pihaknya menerima satu laporan daripada seorang pemandu teksi yang mempunyai fakta kes mirip kes itu dan meminta mangsa lain untuk tampil membuat laporan polis bagi membolehkan siasatan dijalankan.

No comments:

Post a Comment