Thursday, October 7, 2010

Polis berkas suspek larikan wang TUDM

KUALA LUMPUR 7 Okt. 2010 - Setelah empat tahun usaha menjejakinya gagal, polis akhirnya memberkas seorang pengurup wang warga Singapura yang dikehendaki kerana terlibat dalam penipuan wang berjumlah lebih RM200,000 milik Tentera Udara Malaysia (TUDM).

Wang terbabit merupakan baki wang yang digunakan oleh TUDM semasa latihan Sukan SEA 2007 di Korat, Thailand.

Suspek berusia 37 tahun yang mengusahakan perniagaan pertukaran mata wang asing di negara ini sejak beberapa tahun lalu dikehendaki polis setelah terlibat menipu wang berjumlah RM211,717.

Kes itu berlaku setelah seorang pegawai TUDM berpangkat Leftenan Kolonel menukar wang terbabit di kedai suspek dan sejak itu pengurup wang berkenaan menghilangkan diri manakala pegawai terlibat difahamkan sudah dikenakan tindakan buang kerja.

Namun, suspek yang bijak menyembunyikan diri berjaya dikesan dan ditangkap apabila seorang lagi lelaki mendakwa menjadi mangsa pengurup wang sama membuat laporan polis pada 13 Ogos lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghany berkata, bertindak atas laporan tersebut polis telah menjalankan siasatan dan akhirnya berjaya memberkas suspek di lobi sebuah hotel di Jalan Semantan di sini pada pukul 11.45 pagi ini.

"Suspek memang dikehendaki polis bagi membantu siasatan kes penipuan wang TUDM pada 2007 namun gagal dikesan kerana dia bijak menyembunyikan diri.

"Polis mendapat maklumat terbaru mengenai suspek apabila seorang lagi mangsa tampil membuat laporan (13 Ogos) mendakwa turut ditipu semasa berurusan di kedai pengurup wang milik suspek di Jalan Semantan, Bukit Damansara, Peninsular Residence All Suite Hotel di sini," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Izany, dalam laporannya, mangsa mendakwa dia kerugian RM25,000 setelah menyerahkan wang tersebut kepada suspek untuk ditukarkan kepada mata wang pound sterling pada pukul 3 petang di kedainya

No comments:

Post a Comment