Sunday, October 17, 2010

'Pengkhianat' punca PATI bolos

Oleh Adha Ghazali
adha@bharian.com.my
2010/10/18
Syor jawatankuasa khas siasat dakwaan, hadapkan ke muka pengadilan

PADANG BESAR: Ketua Polis Perlis, Datuk Ghazali Md Amin yakin kewujudan ‘pengkhianat’ di kalangan anggota penguat kuasa menjadi antara punca pendatang asing tanpa izin (PATI) mudah menyusup masuk ke negara ini, walaupun sempadan dikawal rapi. Justeru, beliau mahu satu jawatankuasa khas ditubuhkan dengan kadar segera untuk menyiasat dakwaan itu, sekali gus memastikan setiap anggota penguat kuasa yang dikesan terbabit dapat dihadapkan ke muka pengadilan.
“Saya tidak nafikan ada kemungkinan anggota penguat kuasa mempunyai hubungan dengan ejen yang bertanggungjawab membawa masuk PATI ke negara ini.

“Justeru, kita mahu jawatankuasa khas itu menyiasat perkara ini sebaik mungkin untuk membolehkan tindakan pemulihan diambil,” katanya mengulas kes penyusupan PATI dan pemerdagangan orang yang dikesan semakin berleluasa di sempadan negara, di sini.

Kelmarin, Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Perlis menahan 25 PATI terdiri daripada 16 warga Bangladesh dan sembilan Myanmar dipercayai menjadi mangsa sindiket pemerdagangan orang di sekitar Chuping, selepas dikesan menyusup masuk ke negara ini secara haram melalui pagar keselamatan, di sini.

Difahamkan, semua warga asing terbabit membelanjakan hampir RM20,000 setiap seorang untuk masuk ke negara ini, bagaimanapun dipercayai ditipu sindiket terbabit sebelum ditinggalkan di sempadan Malaysia-Thailand, di sini.
Mengulas mengenai cadangan penubuhan jawatankuasa itu, Ghazali berkata motif utama penubuhannya adalah untuk memantau aktiviti penyusupan PATI dan aktiviti pemerdagangan orang terutama di sempadan negara.

Beliau berkata, polis mahu dapatkan gambaran sebenar mengenai kegiatan itu, terutama modus operandi digunakan sindiket berkenaan yang dilihat begitu mudah menjadikan pagar keselamatan sebagai laluan utama aktiviti haram mereka.

"Jika keadaan infrastruktur seperti pagar yang rosak menjadi punca, kita akan ambil tindakan untuk baik pulih. Namun, sekiranya siasatan membuktikan ada anggota dan pegawai bertugas yang memainkan peranan di sebalik kegiatan itu, maka tindakan tegas akan diambil ke atas mereka," katanya.

Beliau berkata, amaran tegas itu ini bukan saja ditujukan kepada anggota polis, terutama Pasukan Gerakan Am (PGA) yang mengawal laluan keselamatan semata-mata, malah turut membabitkan semua penguat kuasa lain di sekitar sempadan

No comments:

Post a Comment