Tuesday, February 22, 2011

Kasanova perdaya wanita, kaut RM60,000

Kasanova perdaya wanita, kaut RM60,000
KUALA LUMPUR 22 Feb. - Hanya berbekalkan rupa paras yang menarik dan ayat-ayat cinta seorang kasanova berjaya menipu ramai gadis sehingga mengakibatkan mereka kerugian lebih RM60,000 sejak dua tahun lalu.

Lelaki dikenali sebagai Ken Isaac berusia 31 tahun itu menyasarkan gadis-gadis berusia lewat 20-an sebagai mangsa.

Ketua Jabatan Pengaduan dan Perkhidmatan Awam MCA, Datuk Micheal Chong berkata, empat wanita menjadi mangsa lelaki itu sepanjang tahun ini sahaja.

Katanya, selain mendapatkan wang, suspek turut menuntut habuan seks bersama mangsa.

Tambahnya, modus operandi digunakan suspek adalah menggunakan laman sosial dan kenalan lain untuk mendekati mangsa-mangsa.

"Dia kemudian menabur janji-janji manis dan meluahkan cinta. Selepas berkenalan selama dua hingga tiga bulan, dia mula meminta bantuan kewangan.

"Suspek yang mendakwa ahli perniagaan syarikat pengiklanan, menjadikan masalah syarikatnya sebagai alasan untuk mendapatkan wang," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Jelas Micheal, selepas mendapatkan wang, suspek bertindak menghilangkan diri selain enggan menjawab panggilan telefon daripada mangsa.

Menurutnya, setiap mangsa kerugian sekurang-kurangnya RM1,000, malah ada yang lebih tinggi sehingga mencecah RM26,000.

"Lebih menyedihkan, ada mangsa itu menggunakan wang untuk pembedahan ibunya," katanya.

Beliau percaya suspek masih memperdayakan wanita-wanita bagi mendapatkan wang selain nafsu seks.

"Kita juga percaya suspek berada di sekitar Damansara, Petaling Jaya dan mana-mana wanita yang pernah menjadi mangsa agar tampil membuat aduan," katanya.

Selain itu, Micheal berkata, 22 kes membabitkan kerugian RM1.6 juta dicatatkan membabitkan kes kasanova bagi empat tahun lalu.

No comments:

Post a Comment