Sunday, May 15, 2011

Lubuk GRO diserbu

Lubuk GRO diserbu
Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
pengarang@utusan.com.my


Sebahagian GRO warga asing ditahan di Taman AST, Seremban, semalam. - UTUSAN/ABD. RAZAK AID
________________________________________

SEREMBAN 11 Mei - Tindakan sebuah premis hiburan menggajikan gadis pelayan pelanggan (GRO) warga asing menerima padah apabila mereka dan tiga pekerja lain ditahan dalam serbuan di Taman AST, di sini malam tadi.
Dalam Ops Noda yang dilakukan sepasukan anggota dari Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) negeri pada pukul 10.15 malam itu, seramai 18 GRO warga asing terdiri daripada warganegara China dan Vietnam ditahan.
Ketua Operasinya, Asisten Supritendan Shahrulizam Jaafar berkata, ketika serbuan, GRO yang berusia antara 23 dan 46 tahun cuba meloloskan diri melalui lubang tikus tetapi gagal.
"Tiga lelaki dipercayai warga Vietnam ditahan kerana tidak mempunyai sebarang dokumen perjalanan yang sah untuk bekerja di negara ini," katanya ketika ditemui, di sini malam tadi.
Shahrulizam menjelaskan, berdasarkan kepada risikan dan intipan pihaknya selama seminggu, polis percaya pengusaha berkenaan turut menawarkan perkhidmatan seks kepada pelanggannya.
Jelas beliau, kesemua GRO berkenaan didapati menyalahgunakan pas pelajar ke negara ini untuk bekerja secara haram di pusat hiburan berkenaan.
"Kesemua mereka akan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) untuk disoal siasat dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 55B Akta Imigresen 1956/1963," kata beliau.

No comments:

Post a Comment