Monday, May 9, 2011

Kemeja T tiruan RM500,000

Kemeja T tiruan RM500,000
Oleh Zuliaty Zulkiffli
bhnews@bharian.com.my
2011/05/10
Penguat kuasa KPDNKK serbu premis di Taman Tunku Husna

ALOR SETAR: Bahagian Penguat Kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kedah merampas lebih 50,000 helai kemeja T pelbagai jenama tiruan bernilai RM500,000 dalam serbuan di sebuah premis bangunan di Taman Tunku Husna, Jalan Tanjung Bendahara, semalam.
Ketua Pegawai Penguat Kuasa KPDNKK Kedah, Suhaimi Mat Sari, berkata dalam serbuan kira kira jam 11 pagi, pemilik premis berkenaan berpura-pura menjual pakaian tiruan di sebuah premis saja.
"Bagaimanapun, hasil soal siasat lelaki terbabit mengaku mempunyai sebuah lagi stor menyimpan pakaian tiruan di tingkat atas bangunan sama yang terletak tidak jauh dari premis yang diserbu,” katanya pada sidang media di lokasi serbuan, semalam.

Suhaimi berkata, lelaki terbabit dipercayai terbabit dengan sindiket menjual pakaian tiruan untuk diedarkan di sekitar pasar malam, premis pakaian dan kedai runcit.

Beliau berkata, pakaian tiruan itu dipercayai dibawa masuk dari Thailand dengan harga murah tetapi dijual pada harga pasaran.

“Lelaki itu dipercayai terbabit dalam kegiatan pengedaran pakaian tiruan setahun lalu.
"Sindiket ini dipercayai akan berpindah randah apabila kegiatan mereka dikesan pihak berkuasa untuk mengelakkan kerugian apabila barangan dirampas," katanya.

Suhaimi berkata, pihaknya menahan lelaki itu untuk membantu siasatan dan kes disiasat mengikut Akta Perihal Dagangan 1972 kerana menjual barangan tiruan dan sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau tiga bulan penjara atau kedua-duanya sekali

No comments:

Post a Comment