Monday, September 27, 2010

Penyeludupan rokok tumpas

RASAH 27 Sept. 2010 - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya mematahkan cubaan menyeludup rokok apabila merampas pelbagai jenis rokok yang bernilai RM5.6 juta dalam dua serbuan termasuk di Jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Kuala Linggi, Melaka Sabtu lalu.

Pengarah JKDM Negeri Sembilan, Datuk Zulkifli Yahya berkata, ketika serbuan pertama dibuat pada pukul 7.15 malam di jeti berkenaan, anggota penguatkuasanya menemui 46,450 karton rokok putih pelbagai jenama tersebut dalam bot kargo dan stor jeti.

''Kita anggarkan nilai rokok putih itu adalah RM929,000 dan cukai terlibat sebanyak RM4.4 juta," katanya pada sidang akhbar di Wisma Kastam, Senawang dekat sini hari ini.

Tambahnya, hasil serbuan itu, pihaknya juga berjaya menahan bot kargo terbabit bersama enam anak kapal.

''Kes itu kini disiasat di bawah Seksyen 135(1)(a) dan (d) Akta Kastam 1967 iaitu terlibat dalam mengimport barangan belum lulus kastam dan memiliki atau menyimpan barang yang belum lulus kastam," tegasnya.

Sementara itu dalam serbuan kedua, iaitu susulan daripada serbuan pertama itu, Zulkifli memberitahu, anggota penguat kuasa telah mengekori sebuah lori kanvas yang dipercayai telah berjaya membawa keluar komoditi dari jeti Kuala Linggi.

''Pasukan kita telah berjaya menahan lori berkenaan di Plaza Tol Sungai Besi, Kuala Lumpur yang mahu menghala ke arah utara pada pukul 8.55 malam, hari yang sama.

''Hasil pemeriksaan mendapati lori berkenaan bermuatan rokok putih pelbagai jenama dengan jumlah sebanyak 13,100 karton yang bernilai RM262,000 dan cukai yang terlibat adalah RM1.2 juta," tegasnya.

Kata Zulkifli, anggota penguat kuasa JKDM juga berjaya menahan pemandu lori bersama kelindannya dan kes berkenaan kini disiasat di bawah Seksyen 135 (1)(e) Akta Kastam 1967 kerana mengangkut barang yang belum lulus kastam.

''Kesemua rokok berkenaan merupakan barangan larangan kastam yang pengimportannya adalah dilarang di bawah Butiran 1 Bahagian II Jadual 4 Perintah Kastam (Larangan Mengenai Import) 2008.

''Pengimportan rokok ini memerlukan lesen import yang dikeluarkan pihak kastam," ujarnya.

Sementara itu, Zulkifli juga menyeru orang ramai supaya terus menyalurkan maklumat kepada pihak JKDM dengan memaklumkan sebarang aktiviti penyeludupan

No comments:

Post a Comment