Monday, September 27, 2010

Measat Disaman RM1.34 Bilion

Oleh Dzulkarnain Taib

KUALA LUMPUR 28 Sept 2010 - Sebuah syarikat pembekal peralatan penyokongan televisyen, AV Asia Sdn Bhd memfailkan writ saman berjumlah RM1.34 bilion di mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini terhadap Measat Broadcast Network Systems Sdn Bhd serta sebuah lagi syarikat pembekal piring satelit, Tele System Electronic (M) Sdn Bhd.

Dalam writ saman yang dikemukakan oleh Tetuan Watson Peters & Mohd Fuad, AV Asia mendakwa Measat telah melanggar perjanjian bersama 'Mutual Non Disclosure' (MNDA) dengan mendedahkan maklumat sulit dalam perjanjian itu bagi kepentingannya.

MNDA tersebut adalah bagi tujuan AV Asia menjalankan kajian berhubung cadangan kepada Measat berkenaan penggunaan piring satelit yang berlainan saiz dan reka bentuk untuk mengurangkan masalah kaburan hujan (rain fade).

Justeru, AV Asia telah bekerjasama dengan sebuah syarikat Jepun yang membuat dan menjual peralatan televisyen dan satelit, Maspro untuk menjalankan penyelidikan dan pembangunan produk.

"Selepas menandatangani MNDA tersebut Plaintif (AV Asia) telah membekalkan kepada defendan pertama (Measat) maklumat rahsia berkenaan spesifikasi dan reka bentuk teknologi piring satelit yang dicadangkan oleh plaintif butir-butir yang mana adalah di dalam pengetahuan defendan pertama," kata penyataan tuntutan itu.

Menurut peguam plaintif, Ravi Sodhi, mendakwa maklumat yang telah didedahkan Measat telah terkandung dalam teknologi piring satelit HD terbaru Measat, Beyond.

"Bagi Tele System pula anak guam kami mendakwa ia juga telah membuat keuntungan hasil daripada maklumat yang didedahkan oleh Measat tetapi dalam piring satelit sebelum yang terbaru ini," kata Ravi pada sidang media diperkarangan mahkamah pagi tadi.

AV Asia juga menuntut gantirugi sebanyak RM4.4 juta untuk kos penyelidikan dan pembangunan dan kos acuan.

Plaintif juga menuntut satu taksiran dibuat berkenaan dengan kerugian yang dialami oleh plaintif disebabkan Measat dan Tele System menggunakan maklumat sulit plaintif.

No comments:

Post a Comment