Tuesday, June 22, 2010

3 ditahan jual diesel haram

Oleh Rafidah Mat Ruzki
fidahruzki@bharian.com.my
2010/06/23
PELABUHAN KLANG: Pasukan Gerakan Am (PGA) menahan tiga lelaki dan merampas 13,000 liter minyak diesel bersubsidi bernilai RM23,400 yang dipercayai dijual secara haram, dalam satu serbuan di Pandamaran, di sini, malam kelmarin.

Ketiga-tiga mereka ditahan sepasukan pegawai dan anggota risik PGA yang diketuai Cif Inspektor Che Samsuddin Che Yusoff, di sebuah rumah kedai tiga tingkat di Lorong Selat Selatan 2, Jalan Kem Off Jalan Telok Gong dalam serbuan kira-kira jam 9.30 malam. Pegawai Pemerintah Batalion Kelima PGA, Simpang Renggam, Superintendan Md Rusli Mat Junus, berkata ketika serbuan, pihaknya mendapati ada sebuah lori tangki bernombor pendaftaran NW 7219 di belakang bangunan itu dengan pekerja sedang memindahkan minyak diesel. Berikutan itu, katanya, pasukan PGA terus menahan pemandu lori berkenaan sebelum menahan dua orang lagi di dalam stor ketika membantu melakukan pemindahan minyak.

“Kami masih menahan ketiga-tiga lelaki tempatan berusia dalam lingkungan 30 tahun itu bagi membantu siasatan selepas mereka gagal menunjukkan dokumen pemilikan minyak diesel.

“Berdasarkan siasatan awal, mereka dipercayai membekalkan minyak berkenaan kepada pembekal di sekitar Pandamaran,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Turut dirampas ialah sebuah lori tangki, hos yang digunakan untuk memindahkan minyak berkenaan ke dalam lori itu dan sebuah pam

No comments:

Post a Comment