Wednesday, June 29, 2011

Sindiket seludup petrol, diesel tumpas

2011/06/29

GUNASELAN (kiri) yang dibantu penguat kuasa KPDNKK memeriksa diesel dalam tangki lori di Juru, Bukit Mertajam.
BUKIT MERTAJAM: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Pulau Pinang mematahkan satu sindiket penyeludupan petrol dan diesel ke negara jiran selepas menahan lima lelaki di Bukit Tengah, di sini dan Simpang Ampat, Nibong Tebal, awal pagi semalam.

Lelaki berusia 30-an dan 50-an itu ditahan dalam operasi bermula jam 6 pagi yang disertai 10 penguat kuasa KPDNKK, diketuai Ketua Penguat Kuasa KPDNKK negeri, M Gunaselan.
Dalam operasi itu, penguat kuasa turut merampas 61,110 liter bahan api itu bernilai RM200,000, iaitu 42,000 liter petrol dan 19,110 liter diesel bersubsidi.
Gunaselan, berkata empat lori tangki dan sebuah lori diubah suai yang digunakan untuk membeli diesel dan petrol di sekitar Seberang Prai Tengah (SPT) turut disita.

"Semua lori itu digunakan untuk membeli minyak sebelum dibawa ke sempadan," katanya ketika ditemui selepas operasi itu.

Lokasi yang diserbu di Bukit Tengah dipercayai beroperasi beberapa bulan lalu dan dijadikan transit sebelum diesel atau petrol yang dibeli dibawa ke sempadan.

Kes disiasat mengikut Akta Bekalan 1961 dan sabit kesalahan boleh didenda tidak lebih RM100,000 atau tiga tahun penjara untuk individu atau kedua-duanya sekali, manakala syarikat pula boleh didenda tidak melebihi RM250,000.
Gunaselan berkata, pihaknya akan terus mengadakan operasi bagi membanteras penyelewengan subsidi diesel dan petrol oleh pihak tidak bertanggungjawab.

No comments:

Post a Comment