Thursday, June 23, 2011

Deposit haram: Pengarah syarikat didakwa

KUALA LUMPUR 20 Jun - Selepas tiga kakitangan syarikat pelaburan rumpai laut didakwa menerima deposit haram kira-kira RM200 juta tanpa lesen daripada orang awam, hari ini seorang pengarah syarikat itu pula didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas tiga tuduhan serupa.
Wong Yiak Leong, 46, mengaku tidak bersalah atas semua tuduhan yang dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Hakim Datuk Baljit Singh Bant Singh.
Dia didakwa membantu syarikat AK United Sdn. Bhd. menerima deposit haram daripada orang awam tanpa lesen yang sah di antara Oktober 2007 dan November 2008 di Tingkat 2 & 4, Wisma Dinari, Jalan Jejaka 4, Taman Maluri, di sini.
Bagi tuduhan kedua pula, tertuduh pada 8 April sehingga November 2008 didakwa melakukan kesalahan tersebut di tempat dan masa yang sama.
Syarikat tersebut yang diwakili oleh Yiak Leong juga didakwa atas pertuduhan yang sama.
Kesemua dakwaan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 25(1) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 dibaca bersama seksyen 106(1) serta boleh dihukum mengikut Seksyen 103(1)(a) akta sama, yang membawa hukuman maksimum penjara 10 tahun atau denda RM10 juta atau kedua-duanya.
Dua pegawai pendakwa dari Bank Negara Malaysia (BNM), Alvin Ong Heng Kiat dan Mohd. Shukri Ahmad yang mengendalikan pendakwaan, mencadangkan jaminan RM1 juta dengan dua penjamin serta syarat menyerahkan dokumen perjalanan kepada mahkamah sehingga kes selesai.
Menurut Alvin, tertuduh gagal hadir di mahkamah sebanyak tiga kali sejak 9 Jun lalu.

No comments:

Post a Comment