Thursday, June 23, 2011

Penuntut pula diperintah langsai bayaran tertunggak RM3,060

TINDAKAN seorang lelaki memfailkan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) Kota Bharu, Kelantan, 'memakan diri' apabila dia diarahkan supaya melangsaikan bayaran tertunggak mesin penapis air sebanyak RM3,060 kepada seorang pengedar barang tersebut.
Presiden TTPM, Datuk Abu Bakar Awang dalam prosiding tuntutan itu baru-baru ini mengarahkan supaya penuntut terbabit yang dikenali sebagai Nik Din sahaja dari Wakaf Bharu, Tumpat, menjelaskan bayaran tersebut dalam tempoh 14 hari.
Terdahulu, Abu Bakar turut menyuarakan rasa hairan dengan tindakan Nik Din memfailkan tuntutan ke atas wakil pengedar barangan Elken, Norehan Che Pa, 37, yang mendakwa tersilap tulis pada resit harga sebenar mesin penapis air yang perlu dibayarnya.
Harga sebenar mesin tersebut ialah RM4,990, sebaliknya Norehan hanya mencatatkan harga RM4,490. Pun begitu, Nik Din pula mendakwa telah membuat bayaran penuh sebanyak RM4,590.
''Sepatutnya awak yang memfailkan tuntutan di tribunal,'' ujar Abu Bakar kepada Norehan semasa mendengar tuntutan tersebut di TTPM baru-baru ini.
Nik Din mendakwa telah membayar penuh mesin penapis air yang dibeli pada 12 Mac lalu, tetapi dinafikan oleh Norehan yang mendakwa mengalami kerugian RM400 dan memintanya tidak makan duit haram melalui khidmat pesanan ringkas (SMS).
Tindakan itu menyebabkan Nik Din memfailkan tuntutan di TTPM dengan alasan wanita tersebut telah melanggar perjanjian.
Sebaliknya, Norehan dalam keterangannya menafikan dakwaan tersebut kerana menganggap masalah yang berlaku adalah kecil, selain tidak mahu menyusahkan banyak pihak.
''Saya tak fikir (nak failkan tuntutan) RM400 kerana saya kata tak mungkin dia yang saya panggil 'ayah' tak bayar,'' katanya.
Sementara itu, wakil syarikat Elken memberitahu, pihaknya tidak bertanggungjawab dalam kes berkenaan kerana penjualan produk dilakukan antara ejen bertauliah dengan pembeli.
Norehan ketika ditemui di luar tribunal memberitahu, Nik Din telah bersetuju membeli mesin penapis air tersebut yang berharga RM4,990 atas nama anaknya, Nik Mohd. Kazim.
Katanya, pemasangan telah dibuat pada lewat petang dan dalam keadaan tergesa-gesa, dia telah tersilap tulis jumlah penuh yang perlu dibayar iaitu hanya RM4,490.
Bagaimanapun dakwanya, apa yang menimbulkan tanda tanya ialah apabila Nik Din telah memberikan resit bahawa bayaran penuh sebanyak RM4,590 telah dibuat.

No comments:

Post a Comment