Wednesday, June 29, 2011

Ops Lusuh: 256 ditahan curi logam

KUALA LUMPUR 28 Jun 2011 - Polis menahan 256 individu dipercayai terlibat dengan kegiatan curi logam dalam Ops Lusuh yang dijalankan secara besar-besaran dengan kerjasama syarikat telekomunikasi, utiliti dan syarikat milik kerajaan (GLC), sejak Februari lalu sehingga kini, melibatkan kerugian ratusan juta ringgit.
Sepanjang tempoh itu, sebanyak 4,972 premis menjual barang lusuh diperiksa di seluruh negara.
Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin , Ops Lusuh dijalankan secara skala besar selepas kegiatan curi logam semakin berleluasa sejak Februari berikutan peningkatan harga bahan itu.
Katanya, kes kecurian logam yang digunakan untuk komponen kabel dan penerima isyarat telekomunikasi dikesan paling banyak dilaporkan iaitu ketika harga tembaga di pasaran tempatan tinggi.
"Harga di pasaran tempatan bagi satu logam penerima isyarat bagi lingkungan radius lima kilometer adalah antara RM50 dan RM200.
"Polis menyeru kerjasama orang ramai bagi membantu mengenal pasti premis yang menjalankan pembelian logam secara salah.
"Kita turut bekerjasama dengan agensi penguat kuasa Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Imigresen berikutan premis yang dikenal pasti turut menggunakan khidmat pekerja asing," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama Ketua Pegawai Eksekutif Celcom Axiata Berhad, Datuk Seri Shazalli Ramly di Menara Celcom, Jalan Semarak, di sini hari ini.
Berikutan kecurian itu, Celcom Axiata Berhad rugi sebanyak RM283 juta pada tahun lalu.
Dalam pada itu, Shazalli memberitahu, hampir 50 peratus aduan pelanggan Internet dan telefon bimbit tidak boleh digunakan berpunca daripada masalah kecurian logam penerima isyarat.
"Syarikat mengalami kerugian lebih banyak akibat aduan terbabit kerana terpaksa menanggung kos membaiki kerosakan dan kehilangan ramai pelanggan yang beralih kepada perkhidmatan luar negara.
"Selain itu, pihak kami dimaklumkan kira-kira 6,000 kes pencerobohan talian membabitkan syarikat telekomunikasi lain dilaporkan dalam sebulan. Sekurang-kurangnya lima kes pencerobohan talian Celcom dilaporkan dalam sehari.
"Sehubungan itu, tindakan bersepadu dan tegas dengan agensi berkaitan dilihat paling efektif bagi menangani masalah," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment